Stor reslust bland årets gymnasiestudenter

Efter tolv år av obligatorisk skolgång är det många gymnasiestudenter som vill ut och resa. Det tros vara den främsta orsaken till att presentkortsförsäljningen hos Ticket blomstrar just nu. Om några veckor tar drygt hundra tusen gymnasieelever studenten och många vill fira det med en gemensam resa med vännerna.

En resa tycks vara väldigt populärt önska sig i studentpresent. I år har Tickets försäljning av presentkort ökat med tolv procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt har antalet bokningar av sommarresor ökat med fyra procent bland 18–19-åringarna.

– Att spara ihop pengar till en utlandsresa kan ibland vara tufft för en gymnasieelev, varpå det är en bra sak att önska sig i studentpresent. I juni brukar vi ha många kompisgäng och studenter som bokar resor hos oss och som betalar med presentkort, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Vart studentresan går varierar stort. De flesta väljer ett solsäkert resmål kring Medelhavet, till exempel Mallorca, Zakynthos och Split. Men det finns också en hel del som bokar långresor i syfte att resa runt och besöka flera olika resmål eller länder under en längre period.

– Förut var det många yngre resenärer som valde att backpacka i Asien och som startade resan med en flygbiljett till Bangkok, men i år ser vi allt fler som vill resa runt i USA med hyrbil. Att sommaren är högsäsong för bröllop bidrar också till att presentkortsförsäljningen toppar i maj och juni, säger Maria Gertell.

Presentkort går att köpa i valfri valör och kan nyttjas i samtliga Ticket-butiker. Presentkortet gäller för alla typer av resmål och restyper och är giltigt i tre år efter inköp. Även om presentkortet inte täcker hela resan går det bra att betala delar av resan med ett eller flera presentkort.

Källa: Ticket Privatresor, Reseblogg

• studentresor
  • presentkort
  • studentpresent

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.