Storstäder lockar allt fler barnfamiljer

New York i topp när barnfamiljerna själva får välja

Allt fler barnfamiljer väljer att resa till storstäder i vinter. Största favoriten är New York, som ökar med 42 procent, följt av London och Paris.  Även till städer som Berlin, Istanbul, och Amsterdam ökar antalet bokningar kraftigt i vinter jämfört med samma tidpunkt i fjol.  Det visar färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket.

- Det finns väldigt mycket för barnfamiljer att göra i storstäder. De lockas av storstädernas puls och besöker gärna sevärdheter, härliga parker och muséer samt passar på att shoppa, prova mysiga restauranger och se musikaler, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Dagens föräldrar hör till den resande generationen, som reste mycket som unga. Våra resesäljare upplever att fler föräldrar gärna vill visa sina barn världen och återuppleva resmålen. Detta har bidragit till att familjeresorna till storstäder har ökat.

Bokningarna till den mest populära staden, New York, har ökat med 42 procent i vinter. Hit reser framförallt familjer med lite äldre barn, från tioårs ålder, för att få sig ett riktigt storstadsäventyr.

- Metropolen i sig är en riktigt häftig upplevelse för såväl gammal som ung. Barnfamiljer lockas av sevärdheter som Empire State Building och Time Square, hockey i Madison Square Garden eller musikaler på Broadway. De med lite större barn strosar gärna i butikerna på femte avenyn eller shoppar på outleten Century 21 på nedre Manhattan, säger Karin Starkman Ahlstedt.

För barnfamiljer kan det löna sig att satsa liter mer på boendet, med tanke på att familjer ofta vistas längre tid på hotellet än resenärer utan barn.

- Därför brukar våra resesäljare gärna rekommendera hotell med bra läge och gärna något extra, som till exempel pool, bra lekrum, trevlig frukost eller större rum med till exempel stort badkar, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Storstadsresandet har bidragit till att barnfamiljer är den grupp som reser mest i vinter. Totalt har barnfamiljernas vinterbokningar ökat med 9 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol, att jämföra med svenskarnas totala bokningar i vinter som ökat med tre procent.

Topplista– Barnfamiljernas storstadsfavoriter
1. New York
2. London
3. Paris

* Avser bokningar av storstadsresor gjorda fram till och med 6 oktober med avresa mellan den 1 november 2014 i till den 30 april 2015. Förra årets placering anges inom parantes.

Missa inte Ticket tipsar – 3 tips för barnfamiljer i New York, London och Paris på nästa sida.

Ticket tipsar  - 3 tips för barnfamiljer i :

New York

1. American Museum of Natural History

Ett enormt populärt museum på Central Park West på 79:e gatan med enorma dinosauriehallar, stor sal med undervattenslevande djur och planetarium i sju våningar.

2. Madison Square Garden

Madison Square Garden och många tänker på hockey med New York Rangers och kanske till och med på svenska målvakten Henrik Lundqvist. Det är en mäktig upplevelse bara att vara på arenan med plats för 18 000 sittande hockeyfans.

3. Över 20 lekplatser i Central Park
Central Park är en oas i storstadsdjungeln med över 20 lekplatser med olika teman, som vilda västern, safari och äventyr. I parken kan du beroende på årstid åka skridskor, hyra båt, bada i swimmingpool eller gå på konsert.  Lättaste sättet att ta sig runt är med cykel.

London

1. Harry Potter-museet
Harry Potter-museet är rena rama julafton för Harry Potter-fans och en av anledningarna för många barnfamiljer att åka till London.  Här njuter besökarna av filmmiljöer, tricks och rekvisita och den som vill kan prova på att åka kvast på film eller dricka butterbeer.

2. British Museum
Det går inte att tipsa om aktiviteter för barn i London utan att nämna British Museum, vars interaktiva skattjakt  blev framröstad till världens näst mest oförglömliga familjeaktivitet  inför 2015 av Lonely Planet, efter den något mer svåruppnåeliga ettan, safari med egen bil i Etosha National Park i  i Namibia. Fri entré och stort fokus på familjer och på att göra historien tillgänglig för barn.

3. Shoppingmecka
Yngre barn älskar den klassiska leksaksaffären Hamleys i sju våningar, medan tonåringarna kan spendera timmar kring Oxford Street och Mayfair, med stora varuhus och butikskedjor, eller runt Convent Garden, där street-modet frodas.  I London finns också ett av Europas största urbana shoppingcenter, Westfield Stratford City i östra London.

1. Disneyland
Tre mil från Paris ligger Disneyland, som är Europas största nöjespark. Hit lockas barnfamiljerna av fartfyllda karuseller och parader, där de kan träffa Disney´s alla figurer. Ett måste för många barnfamiljer som reser till Paris.

2. Eiffeltornet
Eiffeltornet en riktig turistmagnet, men faktum är att ett besök här är en riktig hit även för de unga som både fascineras av den fantastiska utsikten och den märkliga konstruktionen. Ett tips är dock att boka biljetter i förväg för att slippa de värsta köerna.

3. Montmartre
Bjud dina barn på riktig Pariskänsla i Montmartre, som varit konstnärernas hemvist sedan 1800-talet. Ta en fika vid ett av caféerna med rödvita dukar, sida vid sida med konstnärer med stafflier. Barn som har sett Aristocats och Råttouille känner garanterat igen sig i kvarteren.  Missa inte basilikan Sacré-Coeur, varifrån det är vacker utsikt över staden.

För mer information, kontakta:
Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
E-post: karin.ahlstedt@ticket.se Tel: 070 735 63 08

• reseundersökning
  • resor
  • resvanor
  • semester
  • london

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.