Svenskarna flyr landet efter sommarens regn

Under sommaren 2012 var vädret sämre än vanligt i Sverige vilket har fått svenskarna att längta bort mer än någonsin. I Tickets senaste undersökning svarar 35 procent att de planerar resa utomlands i vinter och främsta anledningen är för att få sol och värme. Samtidigt visar resultatet att så många som var tredje svensk reser utomlands i vinter för att de hellre spenderar sommaren i Sverige.

Med en dålig sommar i bagaget och kylan på antåg väljer allt fler svenskarna att resa till värmen i vinter. Tickets stora undersökning Ticket Collection avslöjar att årets rekorddåliga sommar satt sina spår på svenskarnas resande.

Var femte svensk (20 procent) anger att det dåliga sommarvädret på något sätt påverkat deras resplaner inför vintern. Framförallt har vädret fått fler att överväga en resa som annars inte skulle ha blivit av. Det svarar nio procent av svenskarna. Fyra procent valde att boka sin resa tidigare än planerat och lika många (4 procent) kommer att göra fler resor i vinter än tidigare år på grund av det dåliga sommarvädret.

Mer än hälften (55 procent) av svenskarna svarar även att den främsta anledningen till att de åker utomlands i vinter är sol och värme följt av att komma bort från vardagen (44 procent) och för att upptäcka nya resmål (30 procent).

– Att svenskarna flyr utomlands efter en sommar med få soldagar är inte så förvånande. Dock är det intressant att se att hela 29 procent av svenskarna väljer att resa utomlands på vintern för att kunna stanna hemma i Sverige på sommaren. Alla verkar inte skrämmas av tanken på en svensk sommar, säger Martin Durnik, marknadschef på resebyrån Ticket.

När det kommer till destinationer för vinterresan så är svenska folket traditionella. För tredje året i rad är Gran Canaria den mest bokade destinationen då bokningarna dit har ökat med tio procent jämfört med förra året. Tvåa och trea på topplistan över de mest bokade resmålen i vinter kommer de thailändska destinationerna Bangkok och Phuket.

Tio-i-topp destination vinter 2012/2013*
1. Gran Canaria, Spanien (1)
2. Bangkok, Thailand (3)
3. Phuket, Thailand (2)
4. Teneriffa, Spanien (4)
5. Krabi, Thailand (5)
6. Cancún, Mexiko (9)
7. Hurghada, Egypten (7)
8. New York, USA (6)
9. Miami, USA (8)
10. London, Storbritannien (10)

*Avser avresor i perioden 1/11 2012 – 31/3 2013, bokningar gjorda fram till 21/9 2012. Siffran inom parentes anger förra årets placering.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus med ett riksrepresentativt urval på 1059 personer mellan den 25–29 augusti 2012.

För mer information, kontakta:
Martin Durnik, Marknadschef, Ticket Privatresor AB
070 295 97 74, martin.durnik@ticket.se

För mer information om undersökningen:
Jeanette Ramnitz, PR-konsult på Tickets PR-byrå Agency

• cancun
  • krabi
  • teneriffa

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 76 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk.