Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.

- En stor del av upplevelsen av att resa utomlands är att i lugn och ro utforska resmålet genom sköna promenader. På så sätt är det också lättare att upptäcka pärlor, kanske ett mysigt kafé eller en rolig butik som man kanske annars hade missat, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Promenader är det mest populära sättet att ta sig fram på resmålet under en semester. På andra plats kommer att ta taxi/Uber. Resenärer i åldersgrupp 31-40 är något mer bekväma och uppger i större utsträckning att de tar sig fram via dessa tjänster, jämfört med personer i både yngre och äldre åldersgrupper. I denna åldersgrupp är det vanligt att ha småbarn, varför just promenader kanske inte alltid är att föredra när hela familjen ska ta sig från en plats till en annan.

En femtedel uppger att de helst tar sig fram med kollektivtrafik, både lokalbussar och tunnelbana eller spårvagn. Att välja kollektivtrafiken är mest populärt bland yngre resenärer i åldersgruppen 18-30 år, samt även de mer seniora resenärerna i åldern 66-79 år, jämfört med övriga åldersgrupper. Däremot skiljer de sig lite åt genom att de äldre helst åker lokalbuss (18 procent) och de yngre föredrar tunnelbana/spårvagn (16 procent).

Att cykla lockar endast 4 procent av de svenska resenärerna. Måhända kan en okänd stad, eller ovan trafiksituation spela in i att så pass få väljer cykeln som färdsätt.

- Personligen hoppas jag att fler resenärer får upp ögonen för att hyra cykel under semester, åtminstone under en dag. Det är ett fantastiskt sätt att upptäcka en ny plats på. I New York kan jag tipsa om att hyra cykel på nedre delen av Manhattan och cykla längsmed Hudsonfloden på Manhattans västra sida. Härliga vyer och perfekta cykelvägar

Hur tar du dig helst fram på ditt resmål under en utlandssemester?

1. Promenader, 44 procent
2. Taxi/Uber, 12 procent
3. Lokalbuss, 11 procent
4. Tunnelbana/Spårvagn, 9 procent
5. Cykel, 4 procent
6. Båt, 1 procent
7. Liftar, 0 procent
8. Annat färdsätt, 10 procent
9. Inget, när jag reser utomlands stannar jag helst på boendet, 2 procent
10. Tveksam, vet ej, 6 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

För mer information kontakta:
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.