Ticket Collections granskning av sommarens resor visar: Tid och kvalitet styr svenskarnas semester

Tickets granskning av sommarens resor visar tydligt att allt fler är beredda att betala lite extra för att få bättre boendestandard. De flesta prioriterar också den smidigaste och tidsmässigt bästa flyglösningen framför lägsta pris. Allt fler väljer även att göra sin sommarresa redan i maj och juni. – Vår granskning visar att allt fler är beredda att betala lite extra för att få bra boendestandard i sommar. Vi har till exempel nästan inga förfrågningar på tvåstjärniga hotell längre, säger Marie Johansson, kommunikationsdirektör på Ticket Travel Group. De flesta vill ha sol och bad på sommarsemestern, men helst i kombination med något. Avkoppling ska helst kryddas med nya upplevelser. Ticket märker också hur allt fler föredrar att bo på små, mer genuina orter för att komma närmare landets levnadssätt. Man lägger gärna några kronor extra för att komma bort från massturismen. Resenärerna vill utnyttja sin lediga tid optimalt med bekväma lösningar. Vilka destinationer som finns som avgång nära hemort är ofta det mest avgörande för vart många reser på sommaren, speciellt för barnfamiljer. Antalet lokala avgångsorter i sommar är rekordstort, men redan nu i februari är de flesta fullbokade. – Vår ökade tidspress gör att ledig tid är nutidens lyx. Idag prioriteras ofta en smidig flyglösning före lägsta pris. Resenärerna vill inte slösa bort tid på transporten, säger Marie Johansson. Aldrig förr har Ticket haft så många önskemål om 10-dagarsresor, som går över två helger. Svenskarna vill göra fler semesterresor under året och ofta sker den långa resan på två veckor på vintern, varför det är viktigt att kunna utnyttja tiden maximalt på årets övriga semesterresor. Kravet på flexibla lösningar fortsätter att öka. Hittills i år ser Ticket en ökad tidig efterfrågan på semesterresor i maj/juni och inte lika stor fokusering kring juli månad som tidigare år. Sommarens bokningar visar att det just nu är Mallorca och Kreta som är mest populära, följt av Sunny Beach i Bulgarien och Alanya i Turkiet. Att resa långt bort även på sommaren börjar bli mer populärt. Det är framförallt USA och Thailand som ökar kraftigt i popularitet. På sommarens tio-i-topp finns både Bangkok och New York med. Mer information om undersökningen finns i bifogat bakgrundsmaterial. Kontakta oss gärna för lokala topplistor. Om Ticket Collection Ticket Collection är en oberoende granskning av resemarknaden som Ticket gör inför varje säsong. Utbudet, resenärernas beteende och önskemål undersöks av Tickets 300 säljare runt om i Sverige och analyseras av en expertpanel. Tickets utbud består av ca 100 flygbolag, ett 20-tal arrangörer och ca 28 000 hotell. Detta är tionde gången som Ticket Collection genomförs. För ytterligare information, kontakta: Marie Johansson, kommunikationsdirektör, Ticket Travel Group AB 08-702 66 24, 0703-00 70 99, marie.johansson@ticket.se Ticket är den största privat- och affärsresebyrån i Sverige. Verksamheten bedrivs även i Norge. Företagets vision är att bli den ledande reseaktören i Norden. Försäljningen i Norden sker från ca 90 butiker/kontor samt via telefon och internet. Tickets försäljning uppgår till ca 4,2 miljarder SEK på årsbasis och bolaget ha ca 440 årsanställda. Ticketaktien är noterad på Stockholmsbörsen, Den Nordiska Listan, Small Cap. Läs mer på www.ticket.se

• Detaljhandel