Ticket kartlägger sommarens resor: Turkiet petar Mallorca från förstaplatsen

Ticket har kartlagt svenskarnas sommarresor 2004. Årets vinnare är Turkiet. Mallorca brukar annars ligga säkert på förstaplatsen. En tydlig trend visar också att resmålen kring östra Medelhavet, där levnadskostnaderna på plats är låga, blir alltmer populära. Det har skett en förskjutning mot östra Medelhavet, med destinationer som Turkiet, Bulgarien, Kroatien och Rumänien. Länder där det på plats upplevs vara billigt. De traditionella sommardestinationerna som Grekland och Spanien ligger fortfarande högt upp på listan, men backar förmodligen än mer till nästa år. ”Arrangörerna utökar antalet resor till lågkostnadsländerna i rasande takt, men efterfrågan är större än utbudet. Det är dessa resor som först tar slut när katalogerna släpps. Ju snabbare arrangörerna hinner öka volymerna i exempelvis Bulgarien och Kroatien desto snabbare syns det på topplistan”, säger Marie Johansson, marknadschef Ticket Travel Group. Bland resenärer över 55 år behåller Mallorca fortfarande topplatsen. De som har varit snabbast att anamma trenden till Turkiet är barnfamiljer och par i åldersgruppen 20-35 år. ”Det är roligt att se att de trender vi förutspått i vår branschspaning Ticket Collection nu verkligen slår in”, säger Marie Johansson. ”Exempelvis att Kroatien blivit en succé. Kroatien är ännu inte med i högsta toppen, men vi tror landet får ett än större uppsving nästa år när fler hunnit testa destinationen och berättat för sina vänner om sin semesterresa.” Snittpriset för en resa ökade med cirka fem procent jämfört med föregående år. Den regniga sommaren skapade spring efter resor och det blev inte många låga sista-minuten-priser. ”Den dåliga sommaren i år gjorde att många var beredda att åka i stort sett vartsomhelst till vilket pris som helst bara de kom iväg. Förmodligen kommer det att påverka att man inte vågar chansa nästa sommar”, säger Marie Johansson Informationen är hämtad från Tickets databas över sålda sommarresor 2004. Ticket säljer cirka 35 procent av resebyråsålda resor i Sverige. För ytterligare information, se www.ticket.se eller kontakta: Marie Johansson, marknadschef Ticket Travel Group AB 08-702 66 24; 0703–00 70 99, marie.johansson@ticket.se För frågor om Ticket, kontakta: Lennart Käll, koncernchef, Ticket Travel Group AB 08-7026610, 0705-73 85 08, lennart.kall@ticket.se Ticket är ett detaljhandelsföretag som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer samt flyg- och hotellbolag. Verksamheten bedrivs i Sverige och Norge i ca 100 butiker, via telefon och Internet. Tickets försäljning uppgår till cirka 3 miljarder kronor och bolaget har cirka 400 årsanställda. Ticket-aktien är noterad på Stockholmsbörsens A-lista.