Tony Rickardsson flygets populäraste bragdguldsmedaljör

I går stod det klart att årets bragdguld gick skidskyttefenomenet Helena Jonsson som bland annat vunnit tre VM-medaljer. Enligt en undersökning som Ticket genomfört tror de flesta svenska flygresenärerna att speedwayföraren Tony Rickardsson är den trevligaste bragdguldsmedaljören att ha bredvid sig på flyget.

I Tickets undersökning, som besvarats av drygt 3 200 personer, ställdes frågan vilken av 90- och 00-talets bragdguldsmedaljörer man helst skulle vilja sitta bredvid under en flygresa.

Vann gjorde speedwayföraren Tony Rickardsson som fick bragdguldet 1999 (och som även fick ta emot Jerringpriset 2005). Knappt 20 procent av de tillfrågade röstade på Tony Rickardsson, följt av Carolina Klüft på andraplatsen och Annika Sörenstam på tredjeplatsen. Det var endast de som var 18-30 år gamla som inte hade Rickardsson som sin favorit, utan istället Karolina Klüft som i ålderkategorin tog förstaplatsen.

Rickardsson, som idag har lagt speedwaykarriären på hyllan, är historisk tillsammans med nya zeeländaren Ivan Mauger med att inneha sex individuella VM-titlar i speedway.

För information, kontakta:

Martin Durnik, kommunikationschef, Ticket Privatresor AB