Var tredje svensk tänker resa utomlands i vinter

– Gran Canaria i topp, men storstäderna och Karibien ökar mest

Vinterns populäraste resmål är utan tvekan Gran Canaria. I vinter har svenskfavoriten ökat med nio procent jämfört med förra året, enligt Tickets bokningsstatistik över vinterresor. Spanien är således det land som kommer att ha flest semesterfirande svenskar i vinter. Ticket ser även en förflyttning av resenärer från fjärran öst till Karibien och Mexiko i väst. Bokningarna till Mexiko har ökat med 17 procent och tar över fjärdeplatsen på topplistan efter Egypten som fallit bort.

Tickets bokningsstatistik visar att vinterresandet har ökat med sex procent i år jämfört med samma period föregående år. De populäraste vinterresmålen är främst de som har sol och bad att erbjuda. Men de resmål som står för de största ökningarna är storstäderna. London har ökat med 35 procent och går om New York på topplistan över vinterns mest bokade resmål. Andra storstäder som ökar stort i vinter är Prag (86 %), Paris (85 %) samt München och Wien, dit resorna har fördubblats.

– Storstadsresor är ett hett alternativ för de som inte kan vara borta så länge. Det är både prisvärt och flexibelt, eftersom många flygbolag konkurrerar på rutterna. I vinter ser vi allt fler som vill utnyttja den fördelaktiga valutakursen i en storstad med fina restaurangbesök, shopping och evenemang av olika slag, säger Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Thailand har länge haft en stor och hängiven skara resenärer. Men i vinter ser Ticket en del Asienresenärer som är nyfikna på något nytt. Antalet bokade resor till Mexiko och Karibien har ökat markant medan Thailand backar något.

– I stället för att återvända till Thailand för tredje eller fjärde gången ser Ticket att vissa svenskar styr kosan västerut i vinter för att utforska Mexiko eller de karibiska öarna. Charterarrangörerna har satsat stort på dessa resmål i vinter och gjort paradisöarna mer lättillgängliga för svenska resenärer, säger Maria Gertell.

Därför gillar svenskarna charterresor
För att ta reda på svenskarnas prioriteringar och beteenden gällande resor har Ticket genomfört en Novus-undersökning om svenskarnas resvanor. Där framgår det att drygt hälften av svenska folket brukar åka på charterresor. Den främsta orsaken är för att det är enkelt och bekvämt, följt av att det är prisvärt, familjevänligt och för att kunna välja All inclusive.

– Oavsett vad man tycker om charterresor går det inte att förneka dess popularitet. Intresset för charter hänger oftast ihop med vilken fas och situation i livet man befinner sig i. En 19-åring som vill upptäcka världen kanske ogillar det idag, men kommer att älska det den dagen hon ska resa med barn eller vill dra iväg på en veckas solsemester med sin partner, säger Maria Gertell.

Tickets Novus-undersökning visar även att var tredje svensk planerar att resa utomlands i vinter. 54 procent av svenskarna reser bort i vinter för att få sol och värme, 46 procent för att få kvalitetstid med sin familj eller partner och 23 procent reser utomlands för att de vill bort från den tråkiga vardagen.

För information, kontakta:
Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig Ticket
E-post: maria.gertell@ticket.se Tel: 070 595 32 30

Topplista – Vinterns mest bokade länder*
1. Spanien (1)
2. Thailand (2)
3. USA (3)
4. Mexiko (5)
5. Storbritannien (6)
6. Tyskland (ny)
7. Förenade Arabemiraten (9)
8. Frankrike (ny)
9. Portugal (ny)
10. Österrike (ny)

Topplista – Vinterns mest bokade resmål*
1. Gran Canaria, Spanien (1)
2. Bangkok, Thailand (2)
3. Teneriffa, Spanien (4)
4. Phuket, Thailand (3)
5. Cancún, Mexiko (7)
6. Krabi, Thailand (5)
7. London, Storbritannien (10)
8. New York, USA (8)
9. Miami, USA (9)
10. Lanzarote, Spanien (ny)

* Bokningar gjorda fram till den 1/10 med avresor under perioden 1/11 2013 till och med 30/4 2014. Siffran inom parantes anger förra årets placering.

Resultat från Tickets Novus-undersökning*

Brukar du åka på charterresa och i så fall varför?
1. För att det är enkelt och bekvämt, 28 %
2. För att det är prisvärt, 13 %
3. För att det känns tryggt, 11 %
4. För att kunna välja All inclusive, 8 %
5. För att det är familjevänligt, 7 %
6. För att utbudet har förbättrats med fler hotellkoncept, resmål m.m., 7 %
7. För att de erbjuder lokala avgångar, 5 %
8. För att jag alltid har gjort det, 2 %
9. Vet ej, 7 %
10. Nej, jag åker inte på charterresor, 52 %

Varför planerar du att resa utomlands i vinter?
1. För att få sol och värme, 54 %
2. För att få kvalitetstid med min familj/partner, 46 %
3. För att komma bort från den tråkiga vardagen, 23 %
4. För att koppla av efter en intensiv jobbperiod, 21 %
5. Det har blivit en tradition, 14 %

* Undersökningen hade ett riksrepresentativt urval av den svenska allmänheten med 1 034 respondenter mellan 18-79 år. Undersökningsperioden varade mellan den 22-28 augusti 2013.

• reseundersökning
  • storstadsresor
  • vinterresmål
  • mexiko
  • karibien
  • vinterresor
  • resvanor

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.