Högt tryck när biljetter till Melodifestivalen och Avicii släpptes samtidigt på Ticnet.se

Trycket var stort igår när två stora biljettsläpp för första gången skedde samtidigt på Ticnet.se. Klockan 09.00 på fredagen släpptes biljetter till såväl Melodifestivalen 2014 som Aviciis konsert i Stockholm den 28 februari nästa år. Under de första timmarna besökte 70 000 personer sajten och på mindre än en kvart förmedlades 28 000 biljetter bara till Avicii-konserten.

Som mest köade 20 000 personer samtidigt efter biljetter. När Aviciis februarikonsert hade sålt slut meddelade arrangören senare att en extra Aviciikonsert hade satts in den 1 mars 2014, och fansen kunde förköpa biljetter under förmiddagen. Samtidigt förmedlades flera tusentals biljetter till Melodifestivalens olika spelplatser under våren 2014.

– Vi rekommenderar arrangörer att lägga stora biljettsläpp vid åtskilda tidpunkter, men den här gången hade dessa två biljettsläpp hamnat vid samma tidpunkt. Det innebar självklart en utmaning för vårt biljettsystem, men försäljningen flöt på bra för båda evenemangen även om köerna givetvis var längre än normalt. Det visar verkligen på vårt biljettsystems styrka och kapacitet, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Ticnet AB

Ticnet utvecklar kontinuerligt Ticnet.se för att effektivisera och stödja kundernas biljettförsäljning, både i kapacitet för biljett- och kundhantering men också i nya gränssnitt och marknadsföringsfunktioner.

– Ticnet.se är Sveriges största marknadsplats för live-upplevelser med över 1,1 miljoner unika besökare varje månad. Vi arbetar ständigt för att utveckla sajten för att arrangörer och arenor smidigt och effektivt ska kunna koppla samman sitt live-utbud med Sveriges nöjes-, sport- och musikkonsumenter, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Ticnet AB

För mer information, kontakta:

E-post: mattias.hallgrim@ticnet.se

• biljettsystem
  • avicii
  • melodifestivalen
  • musik
  • biljettförmedlare

Ticnet.se är Sveriges och Nordens ledande marknadsplats för evenemang inom sport, kultur, musik och nöje. Över 500 arenor, sport- och evenemangsarrangörer använder ticnet.se för försäljning och marknadsföring av sina evenemang. Varje månad når ticnet.se drygt 1,1 miljoner unika besökare och dagligen förmedlar Ticnet tusentals biljetter till konserter, teatrar, festivaler och sportevenemang över hela landet.