Pressmeddelande -

Tiger of Sweden öppnar sin första butik dedikerad enbart till herrkläder i Berlin

Som en del av sin internationella expansionsstrategi öppnar Tiger of Sweden sin första flaggskeppsbutik dedikerad enbart till herrkläder i Berlin-Mitte.

Under de senaste fyra säsongerna har Tiger of Sweden satsat stort på sin internationalisering och fått fina recensioner från såväl modeindustrin som kunder. Genom att visa sin herrkollektion under London Collections: Men har varumärket påvisat rekordförsäljning, därför väljer man nu att expandera på den så viktiga tyska marknaden.

Kollektionen är utbredd på en 120 kvadratmeter stor yta belägen på Neue Schönhauser Strasse 9, i Mitte, Berlin. Förutom den befintliga herrkollektionen för vår/sommar 2016, där fokus ligger på skräddade plagg, kommer även Tiger Jeans att finnas till försäljning. Butiken följer samma inredningskoncept som den svenska flaggskeppsbutiken och är designad enligt fyra konceptteman som återspeglar Tiger of Swedens kärnvärden; individualitet, skandinaviskt skrädderi, kvalitetsmode och en urban livsstil.

– Jag är väldigt glad över att öppna vår första butik i Berlin. Tyskland är vår snabbast växande marknad för tillfället och är således väldigt viktig för oss. En egen flaggskeppsbutik är ett första steg mot att öka varumärkeskännedom och stödja både retail och online-försäljning, säger David Thunmarker, vd på Tiger of Sweden. Detta är varumärkets andra butik i Tyskland efter flaggskeppsbutiken i Düsseldorf som öppnade 2008 där både herr- och damkollektionen finns till försäljning.

Det uppdaterade designkonceptet gjordes av den svenska arkitektbyrån Boys Don’t Cry och utgörs till största delen av grå marmor, borstad aluminium och ullmattor av hög kvalité. Sofistikerade material och texturer som reflekterar Tiger of Swedens ambition att tillhandahålla ”A Different Cut”, vilket också uttrycks i arkitekturen.

• Design

• tiger of sweden
  • tiger of sweden mode
  • mode
  • flaggskeppsbutik
  • butik
  • herrmode

Tiger of Sweden omfattar kollektionerna Man, Woman, Jeans, Underwear, Shoes och Accessories. Tiger of Sweden har sedan 1993 gått från knappt 15 mkr till över 1165 mkr i omsättning bokslutsåret 2014–2015. Tiger of Sweden säljs och marknadsförs i 20 länder, och ingår sedan 2003 i koncernen IC Group A/S.