Nya foton från Kenya och senaste nytt om tjuvjaktens konsekvenser

Nya foton från Kenya och senaste nytt om tjuvjaktens konsekvenser

Den svenske fotografen Frank af Petersens har just kommit hem från tre veckor i Samburu i norra Kenya. Där har han arbetat för organisationen Save the elephants och uppdaterat deras bildbank.

Hör Frank af Petersens berätta och se hans foton i Studion, Tunnelgatan 0, tisdagen den 2 december kl 18:30 i Stockholm. (Studion ligger i trappan upp från Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.)

Uppmärksamheten kring tjuvjakten ökar i hela världen, men samtidigt tilltar också jakten på de sista elefanterna och noshörningarna på den afrikanska kontinenten. Efterfrågan på elfenben och noshörningshorn är störst i Vietnam och Kina. Mellan 25 000 – 50 000 elefanter dödas varje år. Tjuvjägarna är tungt beväpnade och skyr inga medel.

Frank af Petersens har tillbringat många år i Afrika under sin uppväxt och återvänder dit och arbetar ideellt på fältet för en rad olika organisationer och naturreservat.

Det senaste året har hans dokumentära konstfoton ur serien The Poaching Wars ställts ut i Europa och USA. Nästa utställning blir i januari 2015 i Los Angeles. Just nu är hans foton aktuella med en pop-up utställning hos företaget Nextport i Stockholm. Frank håller också uppskattade föredrag om tjuvjakten och dess konsekvenser.

Frank af Petersens stöttar följande organisationer med sitt fotograferande: Wildlife Conservation Network, www.wildnet.org; Save The Elephants, www.savetheelephants.org; The Green Line Foundation, www.thingreenline.org.au; International Anti-Poaching Foundation, www.iapf.org; Ewaso Lions, www.ewasolions.org

Meddela senast 30 november om du kommer till Studion tisdagen den 2 december photography@utillgren.se eller på 070-588 08 53.