Företagens finansiella förutsättningar – Röster från ”verkligheten”

Hur ser företagens tillgång till finansiering och rådgivning ut i olika delar av landet? En av målsättningarna för insatsen med regionala saminvesteringsfonder är förbättrade regionala kapitalförsörjningsstrukturer. I detta PM undersöker Tillväxtanalys med hjälp av fallstudier hur sådana strukturer kan se ut och fungera på såväl regional som lokal nivå.

Vi kan mot bakgrund av fallstudierna i detta PM konstatera att det råder stora skillnader när det gäller företagens tillgång till finansiering och finansieringsnära kompetens. Även komplexiteten och hur överblickbart systemet är skiljer sig åt på lokal och regional nivå. Det visar på betydelsen av att anpassa policyinsatser efter de lokala och regionala förhållanden som råder. En universalutformning riskerar att minska effektiviteten. Vidare kan andra systemförstärkande åtgärder som diskuteras i denna studie, om de införs och får verka parallellt, bidra till att stärka det ena målet med de regionala saminvesteringsfonderna – att uppnå förbättrade ”regionala kapitalförsörjningsstrukturer”.

Läs detta PM i sin helhet här.