Hur väljer man hur man väljer?

I denna rapport beskriver och jämför vi urvalsprocessen inom tre olika typer av selektivt stöd. Syftet är att bidra med förståelse kring de val som myndigheter står inför när de ska designa och genomför ett urval.

De tre olika typerna av selektivt stöd som studeras här är; Innovationsprojekt i Företag på Vinnova, Energimyndighetens Affärsutvecklingsstöd samt en del av den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden som förvaltas av Tillväxtverket. Beroende på vad som klassificeras som selektivt stöd så utgör sådana stöd mellan 3 och 11 miljarder kronor per år. Till skillnad från generella stöd såsom skattelättnader så kräver de selektiva innovationsstöden att ansvariga myndigheter aktivt väljer, och därmed även väljer bort, projekt att satsa på. Det finns mycket som talar för att effekterna av selektiva stöd i stor utsträckning beror på om man lyckats skapa och implementera rigorösa urvalsprocesser.

PM:et finns att läsa i sin helhet här.