RUT-avdraget ger positiv effekt på företagen

Tillväxtanalys har i sitt senaste PM studerat effekterna av RUT-avdraget på de företag som använt subventionen mellan 2009 och 2015. Resultaten visar på positiva effekter på anställningar, nettoomsättning, arbetsproduktivitet och överlevnad.

RUT-avdraget introducerades 2007 som ett skatteavdrag för köpare av hushållsnära tjänster. 2009 gjordes avdraget om genom att den så kallade fakturamodellen introducerades, där skattereduktionen på 50 procent av arbetskraftskostnaden skedde direkt i fakturan till kunden. Tillväxtanalys har valt att studera reformen efter fakturamodellens införande och ur ett näringspolitiskt perspektiv. Mer specifikt utvärderar vi effekter av reformen för företag som utför RUT-tjänsterna, vilket tidigare studier inte har gjort.

För samtliga utfall visar resultaten på en positiv och signifikant effekt för RUT-företagen och tyder på att reformen har lett till cirka 8 500 jobb.

PM:et finns att läsa i sin helhet här.