Pressmeddelande -

Antalet anställda i svenska koncerner med dotterbolag i utlandet fortsatte att öka under 2017

Ny statistik från Tillväxtanalys visar på en ökning för fjärde året i rad. 2017 var totalt 1,46 miljoner anställda i utlandet och 0,59 miljoner anställda i Sverige. Koncernernas totala omsättning minskade med 2 procent. Omsättningen i Sverige minskade med 8 procent medan den ökade med 3 procent i utlandet.

Antalet anställda ökade främst i USA och Tyskland

Antalet anställda i svenska koncerner med dotterbolag i utlandet uppgick totalt sett till över 2 miljoner 2017. Det är en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. De etableringsländer där antalet anställda ökade mest var USA (+ 11 725) och Tyskland (+ 7 918). Totalt sett hade koncernerna flest anställda i USA, Kina och Tyskland.

– För första gången ser vi nu att antalet anställda överstiger 2 miljoner personer, säger Markus Lindvert, statistikansvarig på Tillväxtanalys.

Minskning av antalet koncerner

Antalet svenska koncerner med dotterbolag i utlandet uppgick 2017 till 3 199. Det är en minskning med 15 koncerner jämfört med 2016. De länder som hade flest verksamma svenska internationella koncerner var Norge, USA och Finland.

Omsättningen i Sverige minskade

Den totala omsättningen för de svenska koncernerna med dotterbolag i utlandet minskade med 2 procent under 2017 och uppgick till 5 497 miljarder kronor. I utlandet var omsättningen 3 324 miljarder kronor och i Sverige 2 173 miljarder kronor, en ökning på 3 procent respektive en minskning på 8 procent.

Tillväxtanalys statistik över svenska koncerner med dotterbolag i utlandet omfattar svenskägda koncerner i Sverige som har minst ett dotterbolag i utlandet. Uppgifter som redovisas är antal koncerner, omsättning samt antal anställda efter bransch och etableringsland. Uppgifterna baserar sig på koncernernas offentliga årsredovisningar samt en kompletterande enkätundersökning och publiceras av Tillväxtanalys en gång per år.