Det utlandsägda företagandet i Sverige fortsätter att öka

Antalet utlandsägda företag i Sverige ökade under 2018. Det visar Tillväxtanalys årliga uppföljning av omfattning och förändringar i det utländska ägandet i Sverige, som publiceras idag.

– 2018 fanns det sammanlagt 14 596 utlandsägda företag i Sverige, vilket är en ökning med 207 stycken jämfört med 2017. Norge var det ägarland med flest företag i Sverige följt av USA och Danmark. Vi ser också en ökning i antal anställda vid de utlandsägda företagen i Sverige jämfört med året innan, säger Markus Lindvert, analytiker på Tillväxtanalys och fortsätter.

– De senaste 10 åren har den största ökningen av antal anställda skett i Kina- och Tysklandkontrollerade företag. Och den största minskningen av antal anställda har skett i företag kontrollerade från Storbritannien respektive USA.

Fåtal stora företag anställer flest

41 procent av samtliga utländska företag i Sverige saknade anställda i Sverige medan 46 procent hade mellan 1 och 49 anställda i Sverige. De stora företagen med fler än 250 anställda utgjorde endast 3 procent av samtliga utländska företag, men deras andel av sysselsättningen var 66 procent av alla anställda i de utlandsägda företagen.

Tillväxtanalys statistik över utländska företag bygger på en undersökning av ägarförhållanden för företag, filialer och arbetsställen i Sverige. Ett företag definieras som utländskt om mer än hälften av aktiernas röstvärde innehas av utländska ägare. Om företaget tillhör en koncern i Sverige vars koncernmoder inte är svensk räknas det också som utländskt. Redovisningen består av uppgifter om antal anställda och antal företag efter bransch, ägarland och etableringsform och publiceras av Tillväxtanalys en gång per år.

• Ekonomi, finans