Nystartade företag andra kvartalet 2019

Antalet nystartade företag var under andra kvartalet 2019 något färre än under motsvarande period förra året. 15 588 nya företag startades jämfört med 15 812 under andra kvartalet 2018, en minskning med 1 procent. Totalt sett har dock nyföretagandet under första halvåret 2019 ökat med 1 procent.

Regioner med störst ökning och minskning

Den största ökningen av nyföretagandet skedde i Kronobergs län där 38 procent fler företag startade under andra kvartalet i år. Norrbotten är det län där antalet nya företag minskade mest, där var minskningen 20 procent.

Nyföretagandet i storstadsregionerna

Under första halvåret 2019 minskade antalet nystartade företag med 6 procent i Stockholms län. I Västra Götalands län ökade nyföretagandet med 7 procent och i Skåne län med 4 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Minskning av nya företag inom vård och omsorg

Inom vård och omsorg minskade antalet nya företag med 21 procent under kvartalet. Den sektor med störst ökning är inom Reklam och marknadsföring där nyföretagandet ökade med 18 procent.

---------

Läs mer i den bifogade rapporten Nystartade företag 2019 kvartal 2.

Vid frågor om statistiken, kontakta Lars Sundell.
E-post: lars.sundell@tillvaxtanalys.se

----------

Fullständig statistik gällande exempelvis företag efter kommun, etableringsfrekvenser och olika korstabeller finns i Tillväxtanalys statistikportal.