Årets Sture Eskilsson-stipendiat utsedd

Sture Eskilssons stipendium 2015 tilldelas Hanna Marie Björklund. Hon har utmärkt sig genom ett tydligt arbete för ett mer liberalt Sverige. Som pristagare belönas Björklund med en studieresa till USA.

– Hanna Björklund är en vass ledarskribent och en driven egenföretagare som har förmåga att bygga nätverk inom opinionsbildningssfären. Hon har en energi, bredd och skärpa som imponerar, säger Adam Cwejman, rektor för Stureakademin och ordförande i nomineringskommittén.

Sture Eskilssons stipendium går till personer som går eller har gått Timbros utbildningsprogram Stureakademin och i en frihetlig anda verkat för att bilda nätverk över parti- och organisationsgränser. Hanna Marie Björklund gick Stureakademin 2011.

– Jag är hedrad över att vara årets stipendiat. Jag ser mitt engagemang för frihetsfrågor som sprunget ur en svårighet att hålla tyst om problem jag ser, snarare än en naturlig förmåga att nå ut. Att få den här typen av uppmuntran gör mig därför oerhört glad.

Hanna Björklund är i dag verksam som konsult i det egna företaget HMBVK, skribent och krönikör. Hon är dessutom aktiv i familjeföretaget Warbro Kvarn.

– För ungefär fem år sedan fick jag beskedet att jag blivit antagen till Stureakademin, en utbildning som gav mig kunskaper och ett sammanhang som präglat mig starkt sedan dess. Jag förstod där vikten av att engagera mig i de frågor jag tycker är viktiga och våga arbeta för dem. Det har utvecklat mig och min karriär sedan dess, avslutar Hanna Björklund.

Om pristagaren
Hanna Marie Björklund är religionshistoriker och har även gått magisterprogrammet i journalistik vid Uppsala universitet. Hon har en politisk bakgrund i Centerpartiet, bland annat som styrelseledamot för studentförbundet. Sedan tre år tillbaka är hon verksam i kommunikationsbranschen, i dag i eget bolag. Hon har drivit opinionsfrågor både i eget namn och som ledarskribent för ett flertal tidningar samt på portalen blånd.se.

Om Sture Eskilssons stipendium
Sture Eskilssons stipendium instiftades av Stiftelsen Fritt Näringsliv/Timbro i samband med Sture Eskilssons 80-årsdag 2010. Stipendiet tilldelas årligen en person som går eller har gått Stureakademin, och som verkat för att skapa eller främja nätverk över parti- och organisationsgränser. Personen ska verka i Sture Eskilssons anda för fri företagsamhet, marknadsekonomi och ett öppet samhälle. Priset består av ett resestipendium till USA. Tidigare pristagare är Alice Teodorescu (2010), Fredrik Kärrholm (2011), Mathias Sundin (2012), Gabriel Ehrling (2013) och Alen Musaefendic (2014).

Kontakt
För mer information om Sture Eskilssons stipendium eller årets mottagare, kontakta:

Adam Cwejman, 0702-48 46 48, adam.cwejman@timbro.se.
Hanna Marie Björklund, 0730-36 75 09, hmb@hmvbk.se.

• Utbildning