Här är Nordens 7 högst rankade tankesmedjor: Timbro och SIPRI från Sverige på den globala topplistan

I dag släpps 2015 Global Go To Think Tank Report, det mest prestigefulla indexet för tankesmedjor. Indexet som publiceras av University of Pennsylvania rankar för nionde året i rad 6 846 tankesmedjor i omkring 150 länder.

Bara två svenska tankesmedjor har lyckats knipa en placering på den globala topplistan, det är Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) på plats 22 och Timbro, på plats 91. På listan finns totalt sju tankesmedjor från Norden.

Här är de högst rankade nordiska tankesmedjorna:

1. (Plats 22). Stockholm International Peace Research Institute (Sverige)
  2. (Plats 37). Danish Institute for International Studies (Danmark)
  3. (Plats 56). Norwegian Institute of International Affairs (Norge)
  4. (Plats 61). Peace Research Institute Oslo (Norge)
  5. (Plats 91). Timbro (Sverige)
  6. (Plats 152). Finnish Institute of International Affairs (Finland)
  7. (Plats 162). Copenhagen Consensus Center (Danmark)

Timbro är officiell partner för att lansera indexet i Sverige och vår chefekonom Jesper Ahlgren presenterar resultaten.

– Det generella mönstret är att placeringarna är stabila. Överlag är det svårt för nykomlingar att komma in på listan och enklare för tankesmedjor som sysslar med utrikespolitik eftersom de når ut till en global publik.

– Sverige presterar bäst när det kommer till miljöfrågor och freds- och konfliktforskning. Givet Timbros bredd och inriktning är det positivt att vi hamnar så högt upp som vi gör i den här rankingen, säger Jesper Ahlgren.

Swedish Environment Institute rankas som världens näst bästa miljötankesmedja. En nykomling på listan är också forskningsinstitutet Ratio, som placerar sig på plats 128 över de bästa tankesmedjorna i Västeuropa.

För att läsa resten av indexet, klicka här.

För pressfoto på Karin Svanborg-Sjövall, klicka här.

För att ladda hem vår logotyp, klicka här.

_____________________________________________________________________________
Om Global Go To Think Tanks Report

The Think Tanks and Civil Societies Program (TTCSP) vid University of Pennsylvania bedriver forskning om tankesmedjors roll i civilsamhället och i politiken runt om i världen. TTCSP grundades 1989 och har en databas med 6 846 tankesmedjor. För mer information om TTCSP, klicka här.

Vad är en tankesmedja?

En tankesmedja är en research- och kampanjorganisation som tar fram policyunderlag och analyser samt ger råd i politiska frågor både på nationell och internationell nivå i syfte att få beslutsfattare att fatta mer välgrundade beslut. Tankesmedjan fungerar ofta som en brygga mellan akademi och politik och bidrar till samhället genom att göra forskning tillgänglig både för gemene man och lagstiftare (Think tanks and policy advice in the US, Routledge 2007).
_____________________________________________________________________________

Karin Svanborg-Sjövall, vd