​Ny forskningsöversikt om jihadism i Sverige

Sverige har ett högt antal jihadresenärer. I rapporten "Vad vet vi om islamistiska terrornätverk i Sverige?" som släpps på Timbro i dag ger journalisten Magnus Sandelin en överblick av vad vi vet om miljöerna i Sverige.

– Förra året uppgav Säkerhetspolisen att drygt två tusen personer inom den våldsbejakande islamismen finns på myndighetens radar. För sju år sedan var motsvarande antal knappt 200. Det har skett en tiofaldig ökning, skriver rapportförfattaren Magnus Sandelin.

Rapporten är en översikt över utvecklingen av islamistiska miljöer i Sverige de senaste tre decennierna. Särskilt fokus läggs på propagandaspridningen i virtuella och fysiska miljöer. Rapporten diskuterar också vilka åtgärder som kan bromsa utvecklingen.

– Mer resurser till skolan och insatser för att motverka segregation är viktiga för att motverka att unga dras in i extremism, men det räcker inte för att bekämpa jihadistmiljöerna, skriver Sandelin.

– De närmaste åren behöver fokus vara att knäcka de jihadistnätverk som redan är etablerade för att blockera ledande personer, propagandister och rekryterare från att fortsätta rekrytera.

Om Magnus Sandelin

Magnus Sandelin har arbetat som journalist sedan mitten av 90-talet. En stor del av hans fokus har varit på olika politiskt och religiöst extrema rörelser i Sverige, bland annat i flera reportage för SVT:s Uppdrag granskning och Sveriges Radios Kaliber. Sandelin har också skrivit flera böcker på temat: Extremister (Bokförlaget DN, 2007), Den svarte nazisten (Forum, 2010) och Jihad – svenskarna i de islamistiska terrornätverken (Reporto, 2012). 2016 gav han ut en kraftigt omarbetad nyutgåva av Jihad under titeln Svenska IS-krigare – Från al-Qaida till Jihadi cool (Fri Tanke) och ingått i expertråd som var knutet till den av regeringen tillsatta utredningen ”Ett effektivare arbete för att förebygga våldsbejakande extremism”. Han har ett ”Certificate in Terrorism Studies” vid universitet i St Andrews i Skottland.

Läs rapporten här.

Se seminariet live kl. 12.00 här.

För mer information, kontakta:

Eli Göndör, integrationsansvarig Timbro

E-post: eli.gondor@timbro.se