Ny rapport från Timbro: Integrationen på arbetsmarknaden - alla ska med

Häromveckan kom siffror att det i snitt tar sju år för en invandrare att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Arbetsmarknadens höga trösklar ställer till stora problem för marginaliserade grupper, som till exempel invandrare. Detta är ett väl känt problem, men ändå sker inte de grundläggande reformer som underlättar inträdet.

I väntan på att de stora nödvändiga reformerna genomförs föreslår rapportförfattarna Anders Bornhäll och Hans Westerberg en rad förslag som gör det lättare för bland annat invandrare att komma in på arbetsmarknaden. I deras rapport Fattigdomsfällan slår igen finns nödvändiga förändringsförslag som helt slopade arbetsgivaravgifter vid anställning av särskilt marginaliserade grupper, flexiblare regelverk kring anställningsskydd, en ökad servicemarknad med fler enkla arbeten och reformerade ersättningssystem.

Rapporten lanserades under fredagsmorgonen på en frukost där integrationsminister Nyamko Sabuni kommenterade.

För mer information:
Anders Bornhäll 0733 - 40 32 89
Hans Westerberg 0732 - 54 37 63
Thomas Idergard 0735 - 22 52 46

• integration
  • integrationspolitik
  • moderna integrationslösningar
  • arbetskraftsinvandring
  • invandring
  • arbetsmarknad
  • arbetsmarknadspolitiska åtgärder
  • fattigdom

Timbro verkar för fri företagsamhet, framtidstro och en liberal samhällsordning. Timbro är en del av Stiftelsen Fritt Näringsliv. Verksamheten grundades 1978. Timbro publicerar böcker och rapporter och erbjuder en omfattande seminarieverksamhet.