Ny undersökning: Endast 12 procent medvetna om kostnaden för barnomsorg

Enligt en undersökning som United Minds gjort på uppdrag av Timbro om synen på barnomsorg är kännedomen om vad en förskoleplats kostar extremt låg. United Minds har frågat 400 småbarnsföräldrar som utnyttjar det svenska förskolesystemet om deras syn på utbud, alternativ, flexibilitet samt vad som avgör val av förskola m m. En av frågorna handlade också om hur de ser på möjligheten att ha barnomsorg i anslutning till arbetsplatsen. Något som 6 av 10 var positiva till.

Några av resultaten från undersökningen:

• 7 av 10 är inte nöjda med utbudet av barnomsorgsalternativ.
  • 4 av 10 tycker inte att dagens kommunala förskolesystem erbjuder tillräcklig flexibilitet.
  • 7 av 10 känner att de har ett litet eller inget inflytande över förskoleverksamhetens inriktning och dagliga drift.
  • 7 av 10 anger att de vill ha större inflytande över verksamheten på förskolan - lika många som känner att deras inflytande är litet eller inget.
  • 6 av 10 tycker att närhet till jobbet är ganska viktigt när de väljer förskola.
  • 7 av 10 känner sig stressade över hämtning och lämning av barn på förskolan en eller flera gånger i veckan.

Kännedomen om den totala kostnaden för en genomsnittlig förskoleplats är låg, enligt undersökningen. Flertalet svarande tror att kostnaden för en genomsnittlig förskoleplats är betydligt lägre än vad den egentligen är för samhället. 33 procent tror att förskoleplatsen kostar ca 1 500 kronor i månaden. 30 procent tror att förskoleplatsen kostar ca 3 000 kronor i månaden. 25 procent tror att den kostar ca 5 000 kronor i månaden. Endast 12 procent tror att kostnaden är ca 10 000 kronor i månaden, vilket är det belopp som ligger närmast verkligheten.

Enligt Skolverkets jämförelsedatabas är kommunernas kostnad för ett heltidsbarn i en förskola i kommunal regi i genomsnitt 157 200 kronor per år eller 13 100 kronor i månaden. Skolverket definierar kostnad per heltidsbarn som den totala kostnaden för en förskola i kommunal regi, dividerat med genomsnittligt antal inskrivna barn, omräknat till heltidsbarn.

- Det riktigt intressanta med den här undersökningen är att den visar hur stor omedvetenheten är om kostnaderna för förskolan. Hur ska någon som inte känner till hur mycket de egentligen betalar för en tjänst kunna bedöma kvaliteten och det värde de får ut på ett korrekt sätt, säger Billy McCormac, kommunikationschef på Timbro.

Läs undersökningen i sin helhet här: http://www.timbro.se/pdf/united-minds-forskoleundersökning.pdf

För mer information, kontakta:

Billy McCormac, kommunikationschef, Timbro: 0734 04 22 43, billy.mccormac@timbro.se

Paul Alarcón: 0733 24 08 53: paul.alarcon@unitedminds.se

• ny undersökning