Småföretag tvingas in i kollektivavtalen

- I Sverige är kontrakt som tillkommit genom tvång ogiltiga, men den principen gäller inte om syftet är att få en part att teckna kollektivavtal, säger statsvetaren Johanna Grönbäck.

I ett nytt briefing paper för Timbro visar hon att hela 85 procent av de företag som utsätts för varsel skriver under kollektivavtalen, ofta innan stridsåtgärderna är ett faktum.

- Detta beror på att en småföretagare inte har så många alternativ när ett fackförbund knackar på dörren. Lagtexten snedvrider maktförhållandet på arbetsmarknaden, till fackförbundens fördel, säger Johanna.

Enligt Siri Steijer, programansvarig för arbetsmarknadsfrågor på Timbro, får detta stora konsekvenser för småföretagen.

- Det finns inga incitament för fackförbunden att utveckla kollektivavtalen för att passa den moderna arbetsmarknaden. Det resulterar i att småföretag tvingas in i krångliga avtal, säger Siri.

Företagarnas vd, Günther Mårder delar analysen.

- Som det är nu offras småföretag av stridslystna fackförbund som till varje pris vill att det ska tecknas avtal. Företag riskerar att läggas ner och gå i konkurs, eller så tvingas företagaren sälja sin verksamhet, och de anställda kan riskera att förlora sina jobb, säger Günther Mårder.

För att låsa upp situationen föreslår Johanna Grönbäck att Sverige bör lyfta bort rätten till sympati­åtgärder från lagboken. Hon vill också att stridsåtgärderna bör använ­das med reson.

- Sverige bör införa en proportionalitetsprincip, genom antingen lag eller avtal. Alternativa avtal, vid sidan av kollektivavtalen, bör också accepteras, säger Johanna.

Rapporten presenteras på ett lunchseminarium i dag, onsdag 16/11, kl 11:30 -13:00 i Timbros lokaler på Kungsgatan 60. Det kommer finnas möjlighet till enskilda intervjuer. Det går även att följa seminariet via Timbros Facebooksida.

Panel:

Daniel Suhonen, chef tankesmedjan Katalys