"Sverige är Europas mest reglerade land".

Sverige kan bli EU:s sista land med ett statligt alkoholmonopol. Nu är det bara Finland inom unionen som har en liknande reglering. I ”Farväl till Systembolaget”, ett nytt briefing paper som släpps vid ett seminarium i Almedalen i dag, har författaren Alexander Fritz Englund kartlagt regleringssituationen. Hans förslag: Gör Sverige till ett vanligt EU-land. Avskaffa monopolet och reglera alkoholförsäljningen som i övriga EU-länder.

Författaren visar hur unikt Sverige är:

• Av 28 medlemsländer är Sverige och Finland de enda två med ett statligt alkoholmonopol.
  • Av 28 medlemsländer är Sverige det enda landet där man inte får sälja drycker med en alkoholhalt över 2,25 procent (3,5 för öl) i livsmedelsbutiker.
  • Sverige har också högst åldersgräns i EU för köp av öl och vin – 20 år – som generellt är 18 år.

Författaren kritiserar också Systembolagets reklamkampanjer som ger bilden av att monopolet garanterar ett brett sortiment.

– Det är svårt att se vad företaget har på fötterna för att säga att ett monopol är bättre än marknaden på att ge konsumenterna ett brett utbud. Vi har undersökt över 50 europeiska butiker och i minst tio andra europeiska länder finns det butiker i huvudstäderna med bättre utbud av öl än i Systembolagets mest välsorterade butiker, säger Alexander Fritz Englund.

Läs "Farväl till Systembolaget" här.
Ladda hem pressbilder av författaren här.

Alexander Fritz Englund, rapportförfattare
E-post: alexander.fritz.englund@gmail.com
Twitter: @fritzenglund

Jacob Lundberg, fellow och ansvarig för projektet