Timbro bevakar Januariavtalets liberala reformlöften i ny satsning

Januariavtalet gör avtryck i regeringens budget genom bland annat höjda miljöskatter. De stora liberala reformlöften som finns med i uppgörelsen syns däremot ännu inte till, visar tankesmedjan Timbros nya satsning Reformbevakaren.

När regeringen under onsdagen presenterade sin vårändringsbudget kändes mycket igen från Januariavtalet. I uppgörelsen, som totalt omfattar 73 punkter, sägs bland annat att miljöskatternas andel av skatteinkomsterna ska öka och gårdagens budget innehåller också miljöskattehöjningar på drygt en miljard kronor. De tyngre liberala reformlöften som Centerpartiet och Liberalerna fick igenom i förhandlingarna med Socialdemokraterna och Miljöpartiet finns däremot inte med.

– En vårändringsbudget är ganska begränsad, så i sak är jag inte förvånad över att långtgående förslag till förändringar av arbetsrätten eller hyresmodellen saknas. Januaripartierna har plockat lågt hängande frukt med miljöpålagor som minsta gemensamma nämnare. Samtidigt kommer flera av de liberala reformlöften som finns med i Januariavtalet att kräva både tid och kraft att baxa igenom, säger Karin Svanborg-Sjövall, VD på Timbro.

Stärkt opinionsbildning för marknadsliberala lösningar
Januariavtalet har av många beskrivits som slutet på det borgerliga allianssamarbetet på nationell nivå. Genom Reformbevakaren ska tankesmedjan Timbro öka trycket i opinionsbildningen för de viktiga reformer som krävs inom till exempel skattepolitiken, arbetsmarknadspolitiken och bostadspolitiken.

– Jag upplever att förväntningarna på de liberala reformlöften som ges i Januariavtalet växer. Vi kommer att göra allt vi kan för att peka på de problem och utmaningar som Sverige har att hantera och argumentera för varför dessa kräver marknadsliberala lösningar.

Liberala reformlöften under lupp
Syftet med Reformbevakaren är att ge en överblick av läget för Januariavtalet. En första utvärdering efter att vårändringsbudgeten presenterades visar att regeringskansliet nu öppet arbetar med åtminstone 25 av de 73 punkterna. Reformbevakaren kommer också att erbjuda en mer djuplodande bevakning av 20 liberala reformlöften. Karin Svanborg-Sjövall hoppas att satsningen ska skapa nytt engagemang inom borgerligheten.

– Uppgörelsen innehåller en hel del politiska förslag som jag och breda delar av borgerligheten välkomnar. Samtidigt vet vi faktiskt ännu inte hur mycket av det som utlovas som blir verklighet. Därför är det viktigt att sätta Januariavtalet, i synnerhet de liberala reformlöftena, under lupp. I det arbetet hoppas jag att fler vill medverka.

Läs Smedjans ledare om Reformbevakaren “Upp till bevis för stödpartierna”.

Läs Fplus intervju med Karin Svanborg-Sjövall om Reformbevakaren.

Besök www.reformbevakaren.se för att ta del av Timbros löpande bevakning av Januariavtalet.

För mer information, kontakta:

Karin Svanborg-Sjövall, VD på Timbro
Twitter: @KarinSjva