TIMBROS ÅRLIGA INDEX: EUROPAS POPULISTER JÄMNSTORA MED SOCIALDEMOKRATERNA

Drygt var fjärde väljare i Europa röstar på ett auktoritärt populistiskt parti. Det visar nya Timbro Authoritarian Populism Index som presenteras i dag.

Populismen jämnstark med socialdemokratin
Europas auktoritära populister till höger och vänster samlar ett allt starkare stöd. 71 miljoner, motsvarande 26,8 procent, av Europas 264 miljoner röstberättigade medborgare valde senast det var nationella val att lägga sin röst på ett populistiskt parti.

– Populismen som politisk kraft i Europa är nu dubbelt så stark som liberalismen och jämnstark med socialdemokratin. Det är ett historiskt skifte vi ser. Till skillnad från tre-fyra år sedan då tillväxten skedde både till vänster och höger förklaras utvecklingen numera uteslutande av en växande högerpopulism, säger Andreas Johansson Heinö, förlagschef på Timbro och upphovsman till Timbro Authoritarian Populism Index.

Unik sammanställning över populismens utveckling

Timbro Authoritarian Populism Index (TAP) bygger på valresultat från nationella val under nästan 40 år. Kartläggningen omfattar totalt 267 partier, i 300 val i sammanlagt 33 länder under perioden 1980-2018. Det gör TAP till den mest omfattande sammanställningen över populismens utveckling i Europa.

– Auktoritära populistiska partier kännetecknas av att de ser politiken som en oförsonlig konflikt mellan “eliten” och ett homogent folk med samstämmiga intressen. Partierna har en auktoritär syn på demokrati som hotar många av de värden som har utgjort kärnan i europeisk demokrati, säger Andreas Johansson Heinö.

Ökad kunskapsspridning med ny interaktiv sajt
Nytt för årets index är att all data görs tillgänglig online. Andreas Johansson Heinö hoppas att den nya sajten ska bli ett uppskattat verktyg bland både journalister, forskare och andra intresserade.

– I vår väntar såväl Europaparlamentsval som nationella val i till exempel Spanien, Danmark och Finland. Vi vet redan att populistiska partier kommer att stå i centrum för rapporteringen. Indexet hjälper till att sätta dagens utveckling i perspektiv, säger Andreas Johansson Heinö.

Besök
www.populismindex.com för att ladda hem rapporten och ta del av data

Andreas Johansson Heinö, fil dr i statsvetenskap, förlagschef på Timbro
Twitter: @JohanssonHeino
Email: andreas.johansson.heino@timbro.se

Philip Lerulf, kommunikationschef
Twitter: @Lerulf
Email: philip.lerulf@timbro.se

Om Timbro Authoritarian Populism Index (TAP)

Auktoritär populism har etablerat sig som den tredje starkaste politiska kraften i Europa. Utvecklingen innebär ett långsiktigt hot mot den europeiska liberala demokratin. Timbro Authoritarian Populism Index (TAP) kartlägger och analyserar valresultat i syfte att öka kunskapen bland politiker, medier och den intresserade allmänheten. TAP omfattar data från nationella val under perioden 1980-2018. Det gör TAP till den mest omfattande sammanställningen över populismens utveckling i Europa. Sedan starten 2016 har TAP blivit en viktig källa till kunskap och indexet omnämns regelbundet i internationella medier, bland annat i brittiska The Economist, tyska Die Welt och italienska La Repubblica.

• Religion, tro

• europa
  • poulism
  • timbro authoritarian populism index
  • demokrati
  • högerpopulism
  • europaparlamentsvalet
  • andreas johansson heinö

Timbro följer GDPR vilket betyder att vi respekterar din integritet och din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. Läs mer i vår integritetspolicy.