Tiptapp överklagar och verksamheten fortsätter som vanligt

Techbolaget Tiptapp överklagar Miljö- och hälsoskyddsnämndens beslut att formulera ett förbud mot vissa delar av det som läggs upp i en av appens tre funktioner, "Tiptappa bort”. I och med överklagan fortsätter verksamheten precis som vanligt.

- Vår uppfattning är att varken vi eller våra användare gör något förbjudet genom att ta hjälp genom Tiptapp. Tvärtom så hjälper vi till och bidrar till en mer effektiv infrastruktur kring återvinning, det ska vara lätt att göra rätt. I och med överklagandet finns heller ingen verkställighet av nämndens beslut. Våra användare kan känna sig helt lugna när de ska använda appen även i fortsättningen, säger Tim Bjelkstam, vd och medgrundare på Tiptapp.

I beslutet uttrycker politiker från såväl nuvarande majoritet och opposition att de ser positivt på Tiptapps verksamhet.

- Vårt syfte, att öka återvinning och minska behovet av egen bil genom att underlätta för samåkning av prylar, stämmer väl med stadens egna mål och behovet av vår lösning är stort, säger Tim Bjelkstam.

Tiptapp delar vidare förvaltningens och politikens uppfattning att gällande avfallslagstiftning är omodern och inte anpassad till den verklighet som råder. Överklagandet av nämndens beslut är ett sätt att pröva lagens funktion och relevans.

- Parallellt kommer vi fortsätta vår goda dialog med både Stockholms stad och andra relevanta aktörer för dela kunskap och utbyta erfarenheter, för att förhoppningsvis tillsammans kunna hitta bra vägar framåt för samhället och för miljön.

- Förvaltningen har valt att avstå från att föreslå verkställighetsförordnande. Därmed kan vi glädja alla våra användare och fans med att verksamheten fortsätter som vanligt och att man inte gör något olagligt genom att Tiptappa bort saker.

Tiptapps syfte är att lösa vardagslogistiska problem genom att göra det möjligt för prylar att samåka. Appen löser problem för personer som inte har bil, tid eller möjlighet att själva transportera sina prylar.

- Vi bidrar till samhället på många sätt, bland annat genom en högre grad av återvinning och genom färre bilar på vägarna samtidigt som gamla soffor, löv och använt förpackningsmaterial hamnar på rätt ställe, säger Tim Bjelkstam.

• Teknologi, allmänt

Tiptapp är en marknadsplats-app där användare får hjälp med att lösa sitt hushålls vardagslogistiska utmaningar. Det kan handla om allt ifrån att få hämtning av sådant som hör hemma på återvinningen till hemkörning av secondhand-fyndet från andra sidan stan. En annonsör bestämmer själv vad denne är villig att betala för hjälpen, publicerar en annons och väljer någon som vill hjälpa till. Annonsören betalar med en knapptryckning i appen när hämtningen eller leveransen är genomförd. Tiptapp som lanserades i april 2016 har idag över 100 000 användare i Stockholm och finns tillgänglig för både iOS och Android.