Titania stödjer Naturskyddsföreningen

Titania stödjer Naturskyddsföreningen

Med start januari 2012 stödjer Titania Naturskyddsföreningen och deras viktiga arbete för en bättre miljö och en friskare natur för oss alla. Miljö- och klimatfrågor är viktiga för Titania och vi arbetar hela tiden aktivt för att hitta miljövänligare arbetsmetoder och material, minska antalet transporter med företagets fordon, göra fler och fler inköp via telefon och via internet samt ytterligare åtgärder för att minska företagets miljöpåverkan. Det känns därför extra glädjande att kunna stödja Naturskyddsföreningen, ett stöd vi hoppas kunna fortsätta med under lång tid framöver.

Naturskyddsföreningen är en ideell och partipolitiskt obunden miljöorganisation. Föreningen har 190 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Kärleken till naturen är vår drivkraft.

Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot och försöker hitta konstruktiva lösningar på problemen. Ju fler vi är, desto större kraft har vi att förändra samhällsutvecklingen till det bättre. Vi arbetar med att påverka politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt.

Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Vi står dessutom bakom världens tuffaste miljömärkning, Bra Miljöval. Den är en del i vårt arbete med att utveckla bra verktyg för miljömedvetna konsumentval.

Under demokratiska former arbetar vi regionalt i 24 länsförbund och lokalt i 270 kommunkretsar. Det högsta beslutande organet är riksstämman, som äger rum vartannat år. Stämman utser en styrelse, som leder riksföreningens arbete. Till sin hjälp har styrelsen ett kansli med cirka 60 anställda, och kontor i Stockholm och Göteborg.

Naturskyddsföreningen ser till att det verkligen händer något!

Vi står bland annat bakom miljömärkningen Bra Miljöval som idag finns på tvätt- och diskmedel, textilier, papper, med mera.

Vi har bidragit till att säl, havsörn och pilgrimsfalk inte längre är utrotningshotade i Sverige och att värdefulla naturområden har bevarats.

Klimatförändringarna är ett globalt problem och behöver i slutänden en global lösning, men Sverige bör gå i täten redan nu. Vi arbetar för en ambitiösare klimatpolitik och en miljövänligare trafik- och energipolitik i Sverige och inom EU.

Vi värnar om den biologiska mångfalden och arbetar för att stoppa försurning, övergödning, Östersjöns förgiftning och mycket annat.

Vi sätter press på politiker, jagar miljöbovar, påverkar lagstiftning, informerar - bland annat via egna tidskrifter, böcker och pressmaterial - och arrangerar seminarier, debatter och konferenser.

Miljöproblem känner inga gränser. Därför arbetar vi internationellt

Naturskyddsföreningen samarbetar med över 50 miljöorganisationer över hela världen. Inom den europeiska gemenskapen verkar vi på olika sätt för en miljövänlig EU-politik. I Europa är arbetet bland annat inriktat på att lösa problem med luftföroreningar och försurning.