Modellvillan i Enskede

Titania vinnare av arkitekturpriset Årets Stockholmsbyggnads med Modellvillan

Den 18 april utsåg en jury Modellvillan som en av tio finalister i Årets Stockholmsbyggnad och omröstningen för att utse en slutgiltig vinnare påbörjades. Idag meddelade Stockholm Stad att Modellvillan vunnit omröstningen när Stockholmarna fick säga sitt med 4 629 av 10 275 röster.

– Det är jättekul att det vi gör uppskattas av så många Stockholmare. Vi fick fått många hejarop och positiva kommentarer när Modellvillan blev klar som finalist, både i sociala medier och när vi pratat med de boende i Enskede, säger Nikan Ghahremani, projektchef för Modellvillan.

Modellvillan som ritades av Arkitema Architects färdigställdes 2016 och består av ett renoverat sekelskifteshus samt en modern tillbyggnad i trä. Det var den välavvägda kopplingen mellan gammalt och nytt som fick juryn att välja Modellvillan som en av finalisterna.

– Stockholm är en fantastisk stad och vi är stolta över att få vara med och forma framtidens stad. En levande stad som Stockholm är i ständig förändring och arkitektur är något som engagerar människor så för oss på Titania är det här ett hedersbetyg, säger Nikan Ghahremani.

Titania är en av Stockholms snabbast växande byggherrar och har pågående exploateringsprojekt i Botkyrka, Sollentuna, Täby och Vallentuna. Utöver Årets Stockholmsbyggnad har Titania tidigare vunnit Dagens Industris Gasell-pris tre gånger och ett internationellt trähuspris för sina stadsradhus i Täby.

Titania är ett Stockholmsbaserat bygg- och installationsföretag som utför allt från nyproduktion, ombyggnation och fastighetsförvaltning till totalentreprenader och stambyten. Vi genomför nyproduktion av fastigheter både i egen regi och på entreprenad åt externa fastighetsägare. Vi har även intressanta koncept för kommuner, företag och privatpersoner som skall upplåta/sälja mark för nyproduktion.