Tjejer på kö för att få en Storasyster att prata med

Till Tjejzonen vänder sig tjejer som vill ha en Storasystrar att prata med. Svår ångest, oro och ensamhet är vanligt förekommande. Idag tvingas dock många tjejer stå i kö upp till ett halvår, eftersom det saknas pengar att utbilda tillräckligt många volontärer. Detta trots att fler än någonsin anmäler sitt intresse att hjälpa till.

I dagsläget står över 40 tjejer på kö hos Tjejzonen för att få en Storasyster att prata med och knappt en tredjedel av förfrågningarna till jourchatterna når fram till ett samtal. Många av tjejerna ger upp och försvinner under väntetiden och får inte det stöd de behöver.

– Många brottas med svår problematik såsom övergrepp, självdestruktivitet och självmordstankar och sitter ofta ensamma med sina tankar och känslor. Det är förödande att de ska behöva vänta för att få någon att prata med. Särskilt som det ibland kan vara så enkelt som att få prata med en annan medmänniska, säger Lotta Zetterqvist, verksamhetschef på Tjejzonen.

I andra änden står volontärer på kö för att få hjälpa till. Resurser att utbilda och handleda fler Storasystrar saknas för att de två grupperna ska kunna mötas.

– De senaste veckorna har vi dessutom fått in ovanligt många förfrågningar, vilket är både fantastiskt och frustrerande när vi inte kan förvalta engagemanget. Vår förhoppning är att regeringens satsning på psykisk hälsa bland unga på 280 miljoner också ska läggas på förebyggande arbete såsom vårt, avslutar Lotta Zetterqvist.

Tjejzonen medverkar i Fråga Doktorn i SVT som sänds måndag 14 september kl 18.45. Då berättar Saga och Cajsa om vad det innebär att vara Storasyster och om sin önskan att ge tillbaka.