​Barnens Dag och nationaldag på Tjolöholm

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2016 11:49 CEST

Sommarens barn- och familjeaktiviteter på Tjolöholms Slott får en rivstart i och med att Barnens Dag arrangeras söndagen den 5 och måndagen den 6 juni.

Aktiviteter och artister

På Barnens Dags område finns karuseller, djur att klappa och hoppborgar, bland mycket annat. Spännande artister som Panetoz och Amanda Winberg, Kungsbackatjejen som kom tvåa i Idol, uppträder. Barnens Dag arrangeras av Bli Sedd AB. Läs mer om programmet på arrangörens hemsida. Barnens Dag håller till på stora gräsmattan nedanför slottet.

Rekordmånga vill bli välkomnade till kommunen

På nationaldagen, måndagen den 6 juni, hälsar Kungsbacka kommun sina nya medborgare välkomna på Barnens Dags scen. Ceremonin startar kl. 13. Det blir tal av kommundirektör Ann-Charlotte Järnström, musikunderhållning och nationalsång. Kommunfullmäktiges ordförande Per Ödman ut gåvor till de nya medborgarna.

Tjolöholms gods är Nordens främsta Arts and Crafts-anläggning, belägen på en vidsträckt halvö i Kungsbackafjorden. Godset är utformat som ett eget idealsamhälle med slott, arbetarby, kyrka, slottsträdgård och fantastisk natur och havslandskap.

Det påkostade slottet ritades i Tudorstil av arkitekten Lars Israel Wahlman och stod klart 1904. Slottsfrun Blanche Dicksons ambition var att återskapa ett engelskt lantgods.

Slottets välbevarade inredning visas regelbundet under hela året. Trädgårdarna och naturområdena är alltid öppna för besökare.

Läs mer på tjoloholm.se

Kommentarer (0)