Utbildning i Nya Kälvesten breddar verksamheten

Nyhet   •   Feb 19, 2019 12:30 CET

Bildkälla: www.pixabay.com

Ytterligare fem medarbetare hos Tjust Behandlingsfamiljer har under hösten gått utbildning iNya Kälvesten. Att vi nu har fler utbildade medarbetare på våra respektive kontor gör att vi kan använda metoden i större utsträckning än tidigare i vårt utredningsarbete av blivande behandlingsfamiljer.

Nya Kälvesten är en utredningsmetod framtagen och anpassad till Socialstyrelsens initiala bedömningsinstrument av familjehem, BRA-fam och BBIC. Metoden innehåller bland annat en intervju med ett tre-generations perspektiv och med betoning på anknytning, mentalisering och affekter. Stor vikt läggs vid hur man berättar sin historia.

Kvalitetssäkring
Intervjun ska ses som en del i ett utredningsarbete för att bedöma blivande familjehem, och kräver två intervjuare som intervjuar paret samtidigt. Intervjun är kontakt- och relationsskapande och kräver att den analyseras av en utomstående certifierad analysperson med gedigna kunskaper i ovanstående teorier. Nya Kälvesten får inte användas eller analyseras utan att man är utbildad i metoden, allt i syfte att kvalitetssäkra intervjuformuläret och metoden.

Kommentarer (0)

Kommentera