Toyota tilldelas EcoVadis Gold Level för arbetet med hållbarhet

Toyota tilldelas EcoVadis Gold Level för arbetet med hållbarhet

Nyligen genomförde EcoVadis en undersökning som placerade Toyota Material Handling Europe (TMHE) i toppen i sin bransch för sitt sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsarbete.

Toyota Material Handling Europe (TMHE) har som mål att erbjuda innovativa verktyg och tjänster som komplement till produktprogrammet med truckar och materialhanteringsutrustning. Idag är många av TMHE:s kunder världsledande när det gäller hållbarhet med ambitiösa mål, som att halvera koldioxidutsläppen och en nollvision när det gäller olyckor. Som ett svar på kundernas ökande krav på bevis för ansvar när det gäller samhälle, ekonomi och miljö, har TMHE lämnat hållbarhetsdata till EcoVadis för utvärdering.

EcoVadis övervakar hållbarhetsprofilen

EcoVadis är en pålitlig och välrenommerad organisation som hjälper kunder att övervaka hållbarhetsprofilen hos sina leverantörer i 150 sektorer i 95 länder och att ge dem underlag för att välja ansvarsfulla partners. TMHE rankas högt i de fyra utvärderingskategorierna som finns på EcoVadis protokoll för materialhanteringssektorn: Miljö, arbetsrätt, rättvisa affärsmetoder och leverantörer.

TMHE:s omsorg om hållbar tillverkning, öppenhet och ständiga förbättringar (Kaizen) kan spåras tillbaka till moderbolaget, Toyota Industries Corporation (TICO). TICO presenterade 1993 sin första Environmental Action Plan och sin första Environmental Report 1994 och har varit ledande när det gäller hållbarhetsfrågor i materialhanteringsbranschen sedan dess.

”EcoVadis Gold Level-rankning visar på Toyotas hängivenhet när det gäller hållbar utveckling och ambitionen att bidra till samhället och den miljö företaget arbetar i. Denna externa kvalitetsstämpel är belöningen för de människor som varje dag arbetar för att göra TMHE:s produkter och tjänster mer hållbara. Det visar våra kunder att vi tar dessa frågor på det allvar de förtjänar”, säger Tom Schalenbourg, Director of Sustainable Development på Toyota Material Handling Europe.

TMHE förbereder nu lanseringen av sin Sustainability Report (hållbarhetsrapport), som kommer att släppas senare denna månad.

Hållbarhetsarbete inom svenska Toyota Material Handling Sweden

- Vi inom det svenska sälj- och servicebolaget utgör en viktig del av TMHEs utnämnande, konstaterar Christer Lundberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Toyota Material Handling Sweden (TMHSE). ”Vi har bra rutiner och processer på plats för vårt totala systematiska arbetsmiljöarbete.”

- Konkreta exempel på TMHSEs miljöarbete är att vi aktivt arbetar med att förlänga livscykeln på befintliga truckar samt att vi har en väl fungerande rutin för återvinning av uttjänta truckar. Inom vår serviceorganisation utför vi ett ständigt pågående arbete med att minska vår miljöpåverkan bland annat genom att reducera vikten på våra servicebilar, berättar Christer Lundberg.