Pressmeddelande -

Smarta hem-bolaget TMPL och fastighetskoncernen Lindbäcks inleder samarbete för att bygga framtidens bostäder

De båda bolagen har tecknat ett licensavtal där TMPLs teknikplattform för det digitaliserade hemmet ska byggas in i Lindbäcks fastighetsprojekt. Det första av Lindbäcks bostadsområden som blir uppkopplat med hjälp av TMPLs teknik är Dagsmejan i Sollentuna, som ska stå klart för inflyttning 2018.

TMPLs tekniklösning för det uppkopplade smarta hemmet är den första av sitt slag i Europa, och företaget har nyligen belönats med det prestigefyllda teknikpriset Guldmobilen. TMPLs smarta hem-lösning har redan mötts av stort intresse, framför allt inifrån fastighetsbranschen som står inför utmaningen att möta boendets krav på funktionella, miljövänliga och trygga boendemiljöer.

- Vi är glada att Lindbäcks har valt vår teknikplattform för sina framtidsprojekt och ser fram emot att tillsammans vidareutveckla och förädla smarta hem-tjänster som de boende verkligen använder och har nytta av, säger TMPLs VD Eric Anderbjörk.

- Det vi fastnade för är en genomarbetad och väl testad teknikplattform. Det gör att vi i Lindbäcks egna bostadsutvecklingsprojekt kommer att kunna erbjuda våra boende smarta hem-tjänster snabbare än förväntat, säger Roger Roos, Lindbäcks Boende, den del av Lindbäckskoncernen som utvecklar bostäder i egen regi.

I Lindbäcks-projektet BRF Dagsmejan i Sollentuna har man fokuserat på informationstjänster, socialt nätverkande i föreningen samt smarta hem-funktioner i allmänna utrymmen. 203 bostadsrättslägenheter kommer att stå klara för inflytt efter sommaren 2018. Nästa steg innefattar att utvärdera vad Lindbäcks kunder kan erbjudas gällande smarta hem i lägenheterna i kommande projekt.

Så fungerar TMPL:

Via en app och en smart telefon kan de boende bland annat styra och kontrollera sina lås, larm och andra säkerhetsfunktioner i bostaden, samt övervaka förbrukning av exempelvis el och vatten. Det går också att kommunicera med sina grannar, dela resurser och ha kontakt med omgivande serviceinrättningar som butiker, restauranger och träningslokaler. Larm kan vara direkt kopplade till boserviceföretag, för att få snabbast möjliga utryckning vid till exempel en vattenläcka. TMPL finns redan installerad i flera bostadsområden i Uppsala, bland annat i Smaragden i stadsdelen Rosendal och Tiunda Park i Uppsalas klassiska studentkvarter kring Rackarberget.

För mer information, ring Eric Anderbjörk, TMPL, 070-6200107 eller Roger Roos, Lindbäcks, 070-3665334

• Data, Telekom, IT

TMPL utvecklar digitala lösningar för trygga och miljövänliga bostäder och boendemiljöer, med stort fokus på långsiktigt hållbar stadsplanering och samhällsutveckling. TMPL är ett dotterbolag i koncernen Rosendal Fastigheter, med säte i Uppsala. Bolaget grundades 2015 och har 11 medarbetare. Läs mer på www.tmpl.se

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt producerade flerbostadshus. Bolaget samarbetar med några av landets främsta arkitektkontor för att utveckla och tillverka miljövänliga och resurssnåla flerbostadshus i trä, både för andra bostadsföretag och i egen regi. Familjeföretaget Lindbäcks har totalt ca 370 medarbetare vid dels huvudkontoret och produktionsanläggningen i Piteå, dels vid ett kontor i Stockholm. www.lindbacks.se