Därför är Toborrow viktiga för mindre företag

Små företag ses som viktiga för att skapa nya jobb, särskilt sedan den senaste globala finanskrisen. Trots att små företag är beroende av tillgången av kapital för sin tillväxt, visar undersökningar gjorda av NFIB (the National Federation of Inde- pendent Businesses) och Federal Reserve, att förutsättningarna för att låna kapital fortfarande är väldigt svåra eftersom bankerna fortfarande tenderar att fokusera på mer lönsamma marknadssegment.

Så inleds en uppsats jag precis har läst. I uppsatsen gör författaren en djupdykning i varför företag som Toborrow behöver finnas. Vi, Toborrow, har till och med fått den stora äran att agera exempel i uppsatsen. Och svaret på frågan varför, hittar man direkt i inledningen – det är helt enkelt svårt för mindre företag att få lån hos banker.

Vill du läsa hela uppsatsen? Klicka här!

För ja, bankerna tuffar på i full fart framåt likt tåg. Tyvärr stannar de inte för mindre företag. Och gör de det, så är biljetterna mycket dyrare än för de större företagen. Det här leder till att de mindre företagen inte får chansen att utvecklas och expandera. Föreställ dig följande scenario:
”Du ska åka från Sundsvall till Norrköping med tåg. När du ska köpa biljetten visar det sig att du kanske inte kommer uppfylla kriterierna för att köpa en biljett. Och om du gör det kommer det bli väldigt dyrt. Bredvid dig dyker det upp en person som har gott om pengar, denne får utan problem köpa en biljett och den är till och med lite billigare än din.” Visst låter det helt galet? Men det är ungefär så det fungerar för olika typer av företag som vill ta ett lån hos banken.

Men vad händer om de mindre företagen skulle få den möjligheten – alltså att kunna ta lån med mer fördelaktiga räntor? Enligt uppsatsen, och oss på Toborrow, leder det till expansion av företagen, då möjliggörs fler arbetstillfällen som i sin tur leder till ett bättre och starkare samhälle. Det här är något som vi på Toborrow brinner för. Och enligt en rapport gjord av Företagarna så är det hos de mindre företagen som fyra av fem jobb skapas, inte hos de stora företagen eller i offentlig sektor.

Nyfiken på att läsa rapporten i sin helhet? Klicka här!

I uppsatsen går det att läsa att mindre företag gärna vänder sig till företag som Toborrow för att låna pengar av allmänheten. Vad som har varit svårt att ta reda för uppsatsförfattaren är om dessa företag först har försökt ta lån hos banken. Men det vet vi på Toborrow!
För företagen som vänder sig till oss vill ofta få hjälp att få mer förmånliga räntor eller att exempelvis lösa dyra checkkrediter. Eftersom behovet och viljan att kunna låna från allmänheten finns där behövs den här möjligheten att kunna låna pengar på det här viset.

Uppsatsförfattaren kommer helt enkelt, (eller säkert inte helt enkelt för det verkar ha gjorts ett gediget jobb med uppsatsen), fram till att företag som Toborrow behövs för att hjälpa små och medelstora företag.

Slutsatsen för oss är – för att hjälpa samhället framåt och att utvecklas behövs Toborrow.
Det ger alla företag samma förutsättningar. För där ute finns både privatpersoner och företag som vill ge andra företag en smidigare och billigare tågresa. De som lånar ut får dessutom oftast en förmånlig ränta. Det blir helt enkelt en win-win-situation. Alla kan hjälpas åt att göra tågresan till en bra och lönsam upplevelse.