NYA VÄGAR TILL PENGARNA!

Det var temat under Almis event i Karlstad under tisdagen 24 april som Toborrow deltog i. Dagen var fylld av inspirerande föreläsningar, paneldebatt, seminarier och möten.

På plats fanns allt från företag i behov av finansiering till företag som erbjuder olika typer av finansiering och andra viktiga företagslösningar.

Direkt efter en lunch bestående av kyckling och potatiskaka var det Annika Steiber som fick ordet. Under en timme höll hon en crash course i hur man leder sitt företag som google. Hon berättade hur man blir framgångsrik som ledare och tar sitt företag till toppen. Think BIG! Det tyckte hon var en viktig parameter. Allt för att inte hämma sina drömmar, tankar och idéer. Samtidigt berättade hon vikten av att ha ett transparent företagsklimat. Och att du som ledare ska inspirera och ge frihet under ansvar - allt för att få motiverad och framåtdriven personal. Ju mindre toppstyrt desto mer dynamisk arbetsplats. Hon pratade även om innovationer. Att våga tänka utanför boxen och inte fastna i sin egen bransch. Kan man utveckla och hitta nya vägar som går att applicera i sin bransch?

Annika Steiber hade rest från USA till Karlstad för att föreläsa.

Men hur finansierar man sina idéer? Det försökte paneldebattörerna Adam Fjaestad från Soletaer, Björn Elfgren från den digitala redovisningsbyrån Wint och Fredrik Sjövall från Hemcheck på bästa sätt att svara på. De berättade bland annat hur viktig finansiering faktiskt är för att kunna nå de mål man har med sina företag. Det krävs pengar för att kunna satsa helt enkelt.
Björn Elfgren pratade om vikten att hitta rätt typ av pengar och rätt investerare.
Deras bästa tips var:
Fredrik Sjövall - Tänk på kapitalanskaffning redan från början även om ni inte behöver den då. Det blir lättare senare om ni har det bakhuvudet.
Björn Elfgren - Var ärlig, kom ihåg att sådant här tar lång tid och var inte rädd för att ta hjälp.
Adam Fjaestad - Bygg ett bra team - och har du ett stort team behöver du kapital.

Är du företag i behov av finansiering och ett nytt lån? Tveka inte att skicka din låneansökan till Toborrow.

Sofie Lundström förklarade vad Toborrow gör.

Sedan var det dags för seminarier. Våran egen VD Sofie Lundström berättade om Toborrow och vad vi gör. I samma grupp som Toborrow var Euler Hermes och Fundedbyme.

Henrik Bromeé pratade om kreditförsäkringar.

Henrik Bromeé från Euler Hermes berättade om vikten att ha en bra kreditförsäkring eller att ens ha en kreditförsäkring.

– Man försäkrar mycket i företaget men inte på krediter, sa han under sin presentation.
(Håll utkik på hemsidan där det snart kommer dyka upp mer info om varför kreditförsäkringar kan vara viktiga för just dig.)

Joachim Dworén från Fundedbyme berättade om deras crowdfundingföretag - ett koncept som faktiskt funnits mycket längre än man tror.

Som ett jättebra avslut på dagen träffade vi olika företag i behov av finansiering. Där vi fick höra flera spännande företag berätta vad de gör och varför just de behövde låna pengar.
Efter dagen var vi fyllda av inspiration, energi och idéer inför framtiden.image

Sofie fick svara på lite frågor till ett tv-klipp.