Panini finansierar sin tillväxt med hjälp av crowdlending-företaget Toborrow

Restaurangkedjan Panini utvecklar sitt digitala koncept. Som samarbetspart för att finansiera expansionen har man valt låneplattformen Toborrow.

– Tidigare har vi finansierat vår tillväxt i Panininu AB organiskt, samt genom stöd från ägarbolagen. Vi fick tips om Toborrow via en affärsbekant som använt tjänsten ett par gånger, säger Mikael Sköldmark, Vice VD för Panini Internazionale.

Genom Toborrow hoppas nu Panini även kunna använda finansieringsprocessen som en möjlighet att nå ut till fler kunder.

– Vi ser Toborrow som en bra kanal att nå ut till privatpersoner då vi nu även öppnat upp vår försäljning via nätet mot privatpersoner. Förhoppningen är att det väcker nyfikenhet kring oss som bolag och vår produkt, samt att vi i framtiden även kan ha Toborrow som ett komplement för finansiering av fler bolag i koncernen om allt fungerar smidigt, fortsätter Sköldmark.

På Toborrows plattform kan små och medelstora företag finansiera sin verksamhet med lån. Kapitalet kommer från ett investerarnätverk bestående av banker, privatpersoner och andra företag.

– Det känns roligt att vi kan vara med och hjälpa Panini med deras expansion, särskilt mot bakgrund av att bolaget, precis som Toborrow, driver digitaliseringen av en bransch, säger Erik Arvidson, tillväxtansvarig för Toborrow.

Panini Internazionale startades av Alexandro, Christo, Pierre och Ricard Constantinou – fyra bröder som delar ett passionerat intresse för internationella rätter och nya serveringssätt. Bolaget startades 1990 som liten delikatessbutik på Jakobsbergsgatan. Idag finns måltidsbutikerna på 28 platser i Stockholm.

Finansieringsprocessen pågår just nu på Toborrow.se och avslutas på fredagen den 14 december.

• Finans

Toborrow är en digital marknadsplats för företagslån, där svenska företag lånar pengar direkt av privatpersoner och andra företag. Vi är en del av ett framväxande finansiellt digitalt system där låntagare och långivare möts utan traditionella mellanhänder. Toborrow är av Finansinspektionen registrerad betaltjänstleverantör.