anCnoc 16 Years Old Limited Edition - En renässans inom Single Malt Whisky

anCnoc 16 Years Old Limited Edition - En renässans inom Single Malt Whisky

John Morrison såg 1894 en gyllene framtid i sin skapelse Knockdhu Distillery som med den senaste victorianska tekniken och kristallklart vatten från den närbelägna kullen Knock Hill, skulle påbörja en renässans inom whiskyproduktion genom modern teknik i kombination med traditionella metoder.

Drygt 125 år har passerat sedan Knockdhu Distillery slog upp portarna och det om något är värt att hedra genom lanseringen av anCnoc 16 Years Old Limited Edition, en pånyttfödelse av en mycket uppskattad 16 årig whisky men nu i fatstyrka på 56,3%.

anCnoc 16 Years som tagits fram för att markera och hedra Knockdhu´s 125 åriga historia är en bourbounfatslagrad single malt där man i doften finner exotiska toner av kokos, nyanserad smörkola och en rejäl dos av vanilj. Gröna äpplen och balanserad syra i form av solmogna citroner och en rejäl kryddighet finner man i den ytterst välkomponerade långa eftersmaken som är en upplevelse utöver det vanliga.

Precis som de stora renässansmästarna ville återskapa antikens storverk har man genom anCnoc 16 Years Old Limited Edition lyckats väcka liv i och skapat en whisky man inte får missa. Denna whisky har tagits fram i samarbete med några av Skottlands mest uppskattade konstnärer som jobbar med traditionellt hantverk genom moderna metoder. En av dessa är skotskan Kate Colin som använder sig av den uråldriga konsten origami för att skapa ett modernt formspråk som ställts ut på flera platser runt om i Storbritannien. I en intervju om hennes samarbete med anCnoc svarar hon:

”Jag hyser stor respekt för anCnoc, de anstränger sig verkligen för att göra tradition till något samtida”

Självklart kan vi inte mer än hålla med Kate Colin då denna whisky är ett konstverk man inte får missa att uppleva, sann renässans.

anCnoc 16 Years Old Limited Edition

Lansering på Systembolaget: 5/2 2020