Innis & Gunn Folkets Val –  öldemokrati när den är som bäst!

Innis & Gunn Folkets Val – öldemokrati när den är som bäst!

Nicholas Karlsson från Färjestaden på Öland vann tävlingen Innis & Gunn People’s Choice och får sätta sin signatur på nästa Innis & Gunn Limited Edition. Nu bär det av till Innis & Gunn’s hemvist Edinburgh i Skottland för att förverkliga Nicholas idé tillsammans med bryggmästaren Dougal ”Gunn” Sharp. Lycka till Nicholas och ge oss nu en riktigt god öl!

Innis & Gunn är den ekfatslagrade alen som kom till av ett misstag när man skulle skapa en whisky med smak av Ale. Sedan lanseringen 2003 i Skottland och 2004 i Sverige har succén varit ett faktum. Nu har Innis & Gunn gett uppdraget till svenska folket att skapa nästa lansering från märket  - vi kallar det öldemokrati.

Varje år sedan starten har Innis & Gunn lanserat exklusiva öltyper i begränsad upplaga på Systembolaget. Det har varit Ales eller Stouts lagrade på olika typer av whisky- eller romfat och från olika ursprung och destillerier. De små experimenten har varit extremt omtyckta och svenska folket
har snabbt tömt hyllorna på Systembolaget.

- I år fyller Innis & Gunn 10 år och därför valde vi att låta svenska folket få hitta på och rösta fram vår nästa Limited Edition, berättar David Ask på Berntson Brands som representerar Innis & Gunn i Sverige.

Under den inledande ansökningsperioden har man fått in förslag på ölkoncept från hugade svenska ölfans. Idéer baserade på allt från stouts lagrade på islay fat till veteöl lagrade på fat som tidigare lagrat portvin.

Av totalt 83 väldokumenterade ölförslag valdes 10 finalister ut av Innis & Gunn’s bryggmästare Mr Dougal ”Gunn” Sharp.

- Sedan lät vi svenska folket rösta på sin favorit på Facebook. Röstningen pågick under drygt 2 veckor och under denna period fick vi in drygt 4000 röster och massor av kommentarer och åsikter vilket förslag som var bäst. Vinnaren fick över 1800 röster så det här är verkligen folkets röst, fortsätter David Ask.

Den lyckliga vinnaren heter Nicolas Karlsson och kommer från Färjestaden på Öland.

Så här lyder Nicholas Karlssons idè:

”Jag tänker mig ett öl av typen Dortmunder export, som halva tiden lagras i amerikanska ekfat som
innehållit Ardbeg-whisky och halva tiden i fat som innehållit Marsala-vin. Ölet har inspirerats av whiskyn Ardbeg Galileo”.- Wow, fantastiskt kul att räcka ända fram! Var egentligen glad att bara gå till final. Jag har haft ett fantastiskt stöd från kända och okända ölvänner som har röstat på min idé. Tack alla! Nu ser jag fram emot att åka till Edinburgh för att skapa öl med Dougal Sharp, avslutar Nicholas Karlsson.

Innis & Gunn People´s Choice släpps i butik i december 2013. Nicholas hedras genom att han får sätta sin signatur på samtliga flaskor.

Vill du ha mer information om Innis & Gunn eller komma i kontakt med Nicholas Karlsson?

Kontakta:

David Ask Marknadschef på Berntson Brands AB, agentur för Innis & Gunn i Sverige.

David.ask@berntsonbrands.se, tele 0703-42 43 42.

Historien om Innis & Gunn.

Innis & Gunn kom till av en slump när en whiskyjätte skulle ta fram en ny whisky med smak av ALE
i början av 2000-talet.

Bryggaren Dougal  Gunn Sharp fick uppdraget att skapa ölet som efter ca en månads lagring på whiskyfat skulle skänka smak åt whiskyn när den lagrades på samma fat efter det att ölet tömts ut. Som en vanlig whiskyfinish.

Ingen tänkte mer på alen som bara slängdes bort. Men en dag spreds ryktet att arbetarna på golvet
tog med sig och drack av det som bara gick till spillo.

Arbetarna hade upptäckt det som ingen annan tänkt på, ölet smakade fantastiskt!

De första flaskorna såldes 2003 i Skottland varpå den lanserades på Systembolaget i slutet av 2004,
resten är historia.

Idag har Innis & Gunn blivet en favorit framförallt bland oss svenskar som verkligen tagit till oss smaken på den ekfatslagrade alen.

I det fasta sortimentet på systembolaget återfinns Innis & Gunn Original, som är lagrad på bourbonfat och Rum Finish, som har lagrats på romfat. Varje år släpper man även ett antal limiterade upplagor som har blivit populära höjdpunkter för ölälskare.