Innis & Gunn släpper ekfatslagrad hallonsaison.

Pressmeddelande   •   Jul 28, 2017 13:29 CEST

Det är första gången någonsin som Innis & Gunn släpper en saison. Man har hållit fast vid traditionen och ölet bryggs med ale-malt och syra-malt och vild saisonjäst. Ölen har sedan mognat på bourbonfat tillsammans med massor av färska skotska hallon.

Resultatet är en uppfriskande öl med underbara toner av hallon.

Från början är en saison ett belgiskt bondgårdsöl. Ursprunget har den från den vallonska landsbygden på gränsen mot Frankrike. Ordet saison är franska och betyder säsong.

Ursprungligen var ölet tänkt att hålla över sommaren och fungera som en törstsläckare för säsongsarbetarna (les saisonniers) som jobbade med skörden på fälten.

Nr: 11262
Storlek: 500 ml
ABV: 6%
Malt: Pale Ale, Lager, Syramalt och Munichmalt
Humle: Saaz
Fatlagring: Bourbonfat

Om Innis & Gunn

Historien om Innis & Gunn startade 2002. En världsledande whiskyproducent ville göra en whisky med smak av ale och bryggmästare Dougal Sharp får uppdraget att skapa en maltig skotsk ale och lagra den på ekfat. Tanken är att alen ska skänka faten karaktär för att i sin tur ge whiskyn smak av ale vid slutlagringen. Whiskyn lanseras och blir snabbt en succé. Flera månader senare och massvis med bortkastad ale senare får Dougal Sharp höra att de anställda fyller flaskor med ölet som tidigare slängts bort. Arbetarna hade upptäckt det som ingen annan tänkt på – ölet var fantastiskt. I augusti 2003 lanserades Innis & Gunn Oak Aged Beer.

Innis & Gunn har sedan 2003 vunnit en mängd utmärkelser för sitt unika utbud av ekfatslagrad öl. Innis & Gunn finns i över 20 länder och är den näst största leverantören av fatöl inom brittisk export, den mest importerade av ale-varumärket i Sverige. Företaget har 50 anställda och har varit känt för sitt bidrag till industrin genom att vinna IGD Outstanding Small Business of the Year Award 2013 och fått två utmärkelser i Queen´s Awards för företag inom internationell handel.

Kommentarer (0)

Kommentera