Ny årgång av populära Brioni Sant Antimo Rosso DOC

Ny årgång av populära Brioni Sant Antimo Rosso DOC

När Brioni Sant Antimo Rosso tidigare i år lanserades i Sverige gjorde den snabbt succé. Vinet är gjort på franska druvsorter tillsammans med Sangiovese Grosso – druvan som ger oss de populära Brunellovinerna. Nu kommer årgång 2014 till Systembolagets hyllor.

Genom lanseringen av Brioni Sant Antimo Rosso har svenska vinälskare fått en unik Super-Tuscan från Montalcino till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Appellationen Sant’Antimo DOC etablerades i mitten på 90-talet efter producenternas önskemål att på ett tydligt sätt definiera alla viner som man producerade. Sant’Antimo DOC ger därmed utrymme för alla viner från regionen som inte klassificeras som Brunello di Montalcino, Rosso di Montalcino eller Muscadello di Montalcino.

Sant’Antimo Rosso är en appellation som täcker in alla druvsorter som är tillåtna i Toscana – som Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah och Pinot Noir–men med en högre kvalitetskontroll och skärpta krav på exempelvis skördeuttag, som ligger på 9 ton druvor per hektar. Detta har gett Montalcino nya, spännande viner med druvblandningar som man annars hittar i exempelvis Bolgheri och Maremma.

Brioni Sant’Antimo Rosso är ett vin gjort på 30 % Syrah, 25 % Cabernet Sauvignon, 15 % Merlot, 10 % Petit Verdot tillsammans med 20 % av områdets riktiga stjärna Sangiovese Grosso. Vinet har först lagrats i 6 månader på franska barriquefat, varav cirka 30 % nya fat, innan en del av de druvspecifika basvinerna lagrats ytterligare 3 månader på större ekfat. Slutligen har man gjort blandningen av vinet inför buteljeringen.

Brioni Sant’Antimo Rosso DOC 2014 är ett komplext och koncentrerat fruktigt vin med inslag av svarta körsbär, plommon, lakrits, kryddor, choklad och rostade fat med en lång elegant eftersmak.

Pris: 101 kr.
Druvor: 30% Syrah, 25% Cabernet Sauvignon, 15% Merlot, 10% Petit Verdot, 20 % Sangiovese Grosso

Vinet ingår i Systembolagets ordinarie sortiment.