Rodenbach Grand Cru – Belgiens Bourgogne på systembolaget i september.

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2019 08:30 CEST

Rodenbach Grand Cru är en syrlig belgisk ale som tillverkas enligt urgamla traditioner på det legendariska bryggeriet BrouwerijRodenbach som ligger i byn Roselare i Belgien. Här har man bryggt den rödbruna ölen sedan 1836 och lagrat den på Rodenbachs unika, gigantiska ekfat vilka innehåller en mjölksyrabakterie som ger ölen dess friska syra. Rodenbach Grand Cru består av 1/3 olagrad och 2/3 ekfatslagrad öl vilket ger den ett djup och en smak som ett bra Grand Cru-vin. Ölet kallades - Belgiens Bourgogne - av den världsberömda ölkonnässören Michael Jackson.Rodenbach Grand Cru släpps på Systembolaget den 2 september. Pris 27.90kr. Artikelnummer 127003.

Rodenbach Grand Cru består av 1/3 olagrad öl och 2/3 öl som lagrats i två år på bryggeriets gigantiska ekfat. Den långa lagringstiden ger Rodenbach Grand Cru en karaktäristisk syra som bildas genom naturlig oxidation och mjölksyrafermentering, medan eken levererar smaker av vanilj som kompletterar den fruktiga maltkaraktären perfekt. Resultatet är en mycket komplex öl med tydlig fatkaraktär och vinösa toner. Ölet har en lång eftersmak.

Fakta om Rodenbach

Rodenbach grundades 1836 av Pedro Rodenbach tillsammans med hans hustru Regina Wauters. Eugène Rodenbach utvecklade bryggeriet och förbättrade kvaliteten på ölet. Han studerade ölbryggning och förbättrade mognadsprocesserna i ekfat. Rodenbach har 294 ekfat, varav några är 150 år gamla. Dessa sparas som en del av Flanderns industrihistoria.

Rodenbach Grand Cru

Pris: 27.90 kr