Högtryck när Anthon Berg startade generositetskampanj

I en nystartad kampanj som går november ger Anthon Berg bort 50 chokladaskar under 20 dagar – totalt 1000 askar. Succén var ett faktum redan första dagen – askarna tog slut på ett par minuter.

Generositet är en del av Anthon Bergs varumärkes-DNA och chokladtillverkaren går även under sloganen ”You can never be too generous”. Det är ett motto som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan 1884, när Anthon Berg öppnade sin första chokladbutik i Köpenhamn, valde han att ge köande till den populära butiken marsipanbröd för att hålla uppe deras humör i väntan på den goda chokladen.

Generositeten lever vidare – bland annat i den här kampanjen där Anthon Berg ger bort totalt sett 1000 chokladaskar under 20 dagar. Under första dagen tog det två minuter innan alla askar var slut.

– Vi hade självklart goda förhoppningar kring den här kampanjen, men intresset har verkligen varit enormt. Det här ger oss mycket. Till exempel goodwill och ökad kännedom om våra produkter, men även en glädje att kunna dela med oss, säger marknadschefen på Anthon Berg i Sverige, Ola Göransson.

Anthon Berg kommer fortsätta satsa hårt på chokladaskarna under julen. Kampanjtrycket är hårt.

– Vi är redan en av Sveriges populäraste chokladaskar till jul, men det finns väldigt många konsumenter som fortfarande inte har provat Anthon Bergs praliner och det vill vi ändra på. Den här generositetskampanjen är en start på mycket som ska hända under jul som syftar till att lyfta asken, och alla de fina pralinerna som utgör askens innehåll, säger Göransson.