Världsberömda likörflaskor i butik

I ett internationellt perspektiv är de likörfyllda chokladflaskorna en av Anthon Bergs mest sålda produkter, med smaker som The Famous Groose och Jim Beam. Nu kommer de även till butikerna i Sverige och kommer spela en viktig roll i julsortimentet.

Anthon Berg är en av de absolut starkaste aktörerna när det gäller choklad och jul*. Med en tillväxt på nästan 20 procent under julen 2015 befäste man den positionen. Nu kommer flera spännande nyheter.

En av dessa är tre varianter av likörflaskor. I ett internationellt perspektiv är likörflaskorna Anthon Bergs mest sålda produkt, mycket tack vare populariteten på flygplatser världen över. Men nu släpps de alltså, lagom till jul, även i den svenska dagligvaruhandeln.

De tre varianterna är ”chocolate liqueurs”, ”chocolate cocktails” och ”chocolate coffee liqueurs”.

– Med dessa tre varianter hoppas vi nå lite olika målgrupper. Vägen fram till konsument känns krattad, med tanke på att vi har idel mycket starka licenser när det gäller innehållet i flaskorna, säger Ola Göransson, marknadschef på Toms Sverige, som säljer och marknadsför Anthon Berg.

”Chocolaté liqueurs” innehåller smaker som Cointreau, The Famous Grouse och Jim Beam. Chocolate cocktails innehåller världsberömda drinkrecept som ”Cosmopolitan”, Strawberry daquiri och Margarita. Den tredje varianten – "Chocolate coffee liqueurs" innehåller fyra varianter av kaffesmaker.

– Det är en spännande produkt, en världsberömd form och många av de mest kända varumärkena i världen. Vi ser den som en perfekt present på Fars dag eller som en ask man kan dela med sig av till julen, säger Ola Göransson.

Askarna innehåller 15 flaskor vardera och väger totalt 235 gram.

Källa: AC Nielsen

• dagligvaruhandel