TomTom lanserar RIDER 410 Great Rides Edition

TomTom (TOM2) lanserar TomTom RIDER 410 - en portabel navigator för motorcyklar. Lanseringen sker tio år efter den första RIDER-versionen. För att fira det är denna jubileumsutgåva, RIDER 410 Great Rides Edition, utrustad med livstids internationella kartuppdateringar[1] och en funktion för att visa 100 av Europas mest spännande motorcykelvägar. Dessa kartor kommer från Tourenfahrer, en av de största aktörerna i Europa som letar fram och testar olika resvägar.

TomTom RIDER 410 bygger på framgångarna med TomTom RIDER 400, som lanserades i februari 2015. Den nya navigatorn har, förutom internationella kartuppdateringar, flera nya funktioner; bland annat ruttplanering med TomTom MyDrive och planering av rundturer.

– Efter att i tio år skapat navigatorer för motorcyklister, är det roligt att kunna lansera en specialutgåva av TomTom RIDER. Förutom flera nya funktioner som efterfrågats, så som ruttplanering med MyDrive, fildelning via Bluetooth® och uppringning via handsfree, har vi också förinstallerat hundra av Europas mest spännande rutter. TomTom RIDER 410 har designats från grunden för livet på vägen – och, som alla TomTom-produkter, har vi fokuserat på ett innovativt och lättanvänt gränssnitt som skapar en snygg och enkel användarupplevelse. Allt du behöver bestämma är hur spännande rutt du vill göra, säger Corinne Vigreux, medgrundare och VD för TomTom Consumer.

Motorcyklister kan undvika tråkiga raksträckor och hitta de mest spännande slingrande vägarna, genom att välja hur de vill att rutten ska se ut. Det går att välja tre olika nivåer utifrån hur slingrig och backig man vill att vägen ska vara, vilket garanterar en adrenalinfylld resa. Dessutom finns funktionen för att planera en rundtur, vilken låter användaren upptäcka nya vägar genom att helt enkelt välja ett område man vill upptäcka, välja startpunkt och områden man vill besöka.

Ruttplanering med TomTom MyDrive

En nyhet i RIDER 410 är möjligheten att planera resan redan innan man åker, med hjälp av TomTom MyDrive. Man kan exempelvis hämta inspiration från andra motorcyklister, och skapa sina egna spännande rutter med hjälp av datorn, och ladda upp den till RIDER via MyDrive.

Andra funktioner

Andra funktioner inkluderar möjligheten att helt enkelt rotera enheten för att se mer av landskapet framåt. Det går också att acceptera inkommande samtal genom enheten, och hålla ögonen på vägen genom instruktioner med ljud via Bluetooth® i hjälmen. TomTom RIDER 410 kommer också med livstids uppdateringar av TomTom Traffic[2] och information om fartkameror[3] utan extra kostnad. Den vattenresistenta skärmen fungerar utmärkt att använda med handskar.

Nya TomTom RIDER Great Rides Edition är tillgänglig i butik och online från den 8 april. Den kommer i två olika versioner: TomTom RIDER 410 (rekommenderat pris 3699 SEK) och TomTom RIDER 410 Premium Pack (rekommenderat pris 4699 SEK). TomTom RIDER 410 Premium Pack kommer med ett fäste för montering i bil, antistöldfunktion och ett resefodral.

[1] Livstids kartuppdateringar – Installera och uppdatera kartor över hela världen utan extra kostnad, för produktens hela livstid. Med “livstid” menas så länge som TomTom fortsätter stöda enheten med mjukaruppdateringar, service, innehåll eller tillbehör. En produkts livstid upphör då inget av detta längre tillhandahålls.

[2] Livstids trafikuppdateringar kräver datauppkoppling via mobiltelefon. TomTom Traffic – Live Traffic information requires a data connection via smartphone. Med “livstid” menas så länge som TomTom fortsätter stöda enheten med mjukaruppdateringar, service, innehåll eller tillbehör. En produkts livstid upphör då inget av detta längre tillhandahålls.

[3] Livstids uppdateringar om fartkameror – med “livstid” menas så länge som TomTom fortsätter stöda enheten med mjukaruppdateringar, service, innehåll eller tillbehör. En produkts livstid upphör då inget av detta längre tillhandahålls.

• motorcyklar
  • tomtom
  • navigator

Om TomTom

Varje dag använder miljontals människor runt om i världen TomTom för att fatta beslut om smartare vägval, och få mer ut av sin färd. TomTom designar och utvecklar innovativa produkter som gör det enkelt för människor att hålla sig i rörelse och nå sina mål. Känd som en global ledare inom navigation och kartprodukter skapar TomTom också GPS-sportklockor, liksom världsledande logisitik-lösningar och branschledande produkter och lösningar inom positionering. Verksamheten består av fyra affärsområden: konsument, fordon, licensiering och telematik. Företaget grundades 1991 och har sitt huvudkontor i Amsterdam, med 4 200 anställda världen över och säljer sina produkter i 48 länder.