TomTom lanserar VIA: smarta navigatorer med mobilanslutning för handsfreesamtal

TomTom (TOM2) lanserar idag navigatorerna TomTom VIA 52 och TomTom VIA 62 som genom anslutning till smartphone ger förare tillgång till nya innovativa funktioner. Förare kan använda handsfree-samtal, MyDrive och realtidstjänster[1] genom att enkelt ansluta telefonen till TomTom VIA med Bluetooth®[2].

Efter att ha anslutit telefonen till TomTom VIA kan förare ringa och ta emot handsfreesamtal genom navigatorns högtalare och mikrofon. Förare kan på så sätt njuta av bilresan och fokusera på körningen vid samtal.

– Vi vill att förare ska kunna njuta så mycket som möjligt av bilresan samtidigt som de känner sig säkra och avslappnade. Det är därför de nya TomTom VIA-navigatorerna kommer med funktioner som handsfreesamtal och mobilanslutning. De nya enheterna innehåller också andra prisbelönta funktioner som smart ruttplanering, trafikinformation i realtid och avancerad körfältsvägledning - allt som behövs för att göra bilresan så smidig som möjlig, säger Corinne Vigreux, grundare och VD för TomTom.

TomTom VIA 52 och 62 som är utrustade med TomTom Traffic ger förare den senaste trafikinformationen i realtid och uppmärksammar fartkameror[3], stängda vägar och hastighetsbegränsningar. Förare kan på så sätt planera de smartaste rutterna för att undvika köer.

TomToms kartor och navigatorer utvecklas ständigt. Genom att regelbundet ansluta TomTom VIA till datorn kan förare kostnadsfritt ladda ner kartuppdateringar, nya navigeringsfunktioner och extra programuppdateringar under hela navigatorns livstid[4].

Med hjälp av TomToms MyDrive app; ett gratis planeringsverktyg som finns tillgängligt för smartphone, dator eller surfplatta, kan förare enkelt planera sin resa i förväg och skicka rutten till navigatorn innan avfärd. Favoritrutter, stopp och destinationer som ställs in i MyDrive synkroniseras automatiskt med navigatorn.

TomTom VIA 52 och 62 kommer med 5 respektive 6 tums skärm. Navigatorerna kommer att finnas tillgängliga i butik bland utvalda återförsäljare och i TomToms webbshop inom kort.

Rekommenderade priser inkl. moms:

TomTom VIA 52: 1 799 SEK

TomTom VIA 62: 1 999 SEK

-Slut-

1. TomTom VIA använder förarens smartphone dataanslutning för att hämta trafikinformation i realtid, fartkamerauppdateringar och MyDrive-innehåll. Live-funktioner fungerar med hjälp av en smartphone anslutning via Bluetooth. I genomsnitt använder TomTom-tjänsterna mindre än 10 MB data per månad.

2. Ordmärken och logotyper för Bluetooth® är registrerade varumärken som ägs av Bluetooth SIG, Inc. och all användning av sådana märken av TomTom sker under licens. Andra varumärken och handelsnamn tillhör respektive ägare.

3. Fartkameravarningar är gratis i tre månader, därefter krävs en prenumeration.

4. Livstids kartuppdateringar och TomTom Traffic är gratis under hela enhetens livstid. Under produktens livslängd kan förare ladda ned 4 eller fler fullständiga kartuppdateringar av sin Europakarta varje år. Det behövs en dator med Internetanslutning och ett MyTomTom-konto för att ladda ned kartuppdateringar. Mer information finns på tomtom.com/lifetimemaps

• Detaljhandel

• navigationssystem
  • navigator
  • tomtom
  • handsfreesamtal
  • trafik
  • gps
  • smartphone
  • kartor
  • bil

Om TomTom

TomTom's (TOM2) mission är att göra tekniken så enkel att använda, att alla kan dra nytta av den. Varje dag använder miljontals människor runt om i världen TomTom för att fatta beslut om smartare vägval, och få mer ut av sin färd. TomTom designar och utvecklar innovativa produkter som gör det enkelt för människor att hålla sig i rörelse och nå sina mål. Känd som en global ledare inom navigation och kartprodukter skapar TomTom också GPS-sportklockor, liksom världsledande logisitik-lösningar och branschledande produkter och lösningar inom positionering. Verksamheten består av fyra affärsområden: konsument, fordon, licensiering och telematik. Företaget grundades 1991 och har sitt huvudkontor i Amsterdam, med 4 600 anställda världen över och säljer sina produkter i 48 länder.

www.tomtom.com

Mona Wennberg