Goda råd är gratis hos TOOLS i Mjölby

Hos personalen på TOOLS i Mjölby råder ett djupt engagemang i arbetet och kunderna. Här finns experter på elhandverktyg och borrskruvdragare, och det är mycket den höga kunskapsnivån kunderna återkommer för år efter år.

Längs med den långsträckta Kungsgatan i Mjölby ligger TOOLS butik. Här är högt i tak, både bildligt och bokstavligen, och stämningen god.

Det syns och märks så snart du kliver in i den luftiga och välorganiserade lokalen. En av stamkunderna dricker en kopp kaffe medan varorna registreras i kassan av säljaren Mattias Johansson, som i sin tur småpratar och lockar fram skratt.

– Både vi och kunderna stortrivs. Det är roligt att skapa goda relationer, berättar han något senare över en snabb fika. Personalen är ett riktigt järngäng. De kompletterar varandra i både kunskap och personlighet.
– Det inte jag kan, kan garanterat någon annan, säger Mattias Johansson, som själv är expert på borrskruvdragare och andra elhandverktyg.

Mats Finnevidsson är butiksansvarig sedan två år tillbaka och han håller med.
– Killarna är kända för sitt kundbemötande och har imponerande spetskompetens. Det är viktigt att vi kan vår sak, eftersom våra kunder själva är proffs. Vi går regelbundet på produktutbildningar för att ligga steget före, säger han.

Kvalitet och kompetens
Gedigen kunskap korsat med ett personligt brinnande intresse för produkterna är en stor del av butiken framgång. Kunderna återkommer eftersom de kan lita på personalens kompetens när det är dags att komplettera eller investera i nya maskiner.
– Vi vill inte uppfattas som bara krängare utan istället rekommenderar vi varor genom att ställa de rätta frågorna så att kunden får med sig rätt kvalitetsprodukt hem. Utbudet är enormt och våra kunder uppskattar att prata med en expert, säger Mats Finnevidsson.

För proffs ska ha proffsverktyg på rätt nivå. Om själva verktyget är för enkelt och har lägre kapacitet än vad arbetet kräver, blir ingen nöjd. Detsamma gäller om kunden köper ett verktyg som är alltför avancerat för de dagliga arbetsuppgifterna.
– Vi lyssnar noga och ger sedan råd. Det blir sällan prat om pris, utan om behov, kvalitet och kapacitet, säger Mattias Johansson.

Kort efter guidar han en kund bland borrskruvdragarna. De diskuterar ingående olika kvalitetsmärken, tillval och kapacitet. Till slut väljer kunden en Metabo framför en Milwaukee med extra tillbehör. Den passar hans jobb allra bäst, och han är mycket nöjd när han lämnar butiken.

Tips och tricks
När kunderna köper sina elhandverktyg på TOOLS får de också gratisråd om hur man sköter om dem. Mattias Johansson berättar att batterivård är viktigt. Ett nytt batteri ska alltid laddas ur innan det laddas fullt. – Dagens Lithium batterier är både kraftfulla och sofistikerade, tar man hand om batteriet på rätt sätt, genom att ladda det i rumstemperatur, inte låta det gå ner helt och ladda hela laddcykler, kommer batteriet att hålla väldigt länge.

Dagens batterier klarar att jobba under lägre temperaturer och klarar av att laddas dubbelt så många gånger än Ni-me batterier, samt att de är utrustade med elektronik som slår av batteriet om risk för överhettning eller överbelastning finns. Vid reklamationsärenden kan man exempelvis se hur många gånger batteriet har laddats upp, säger han. Både batterier och maskiner är känsliga för kyla och fukt och för att minimera risken att batteriet laddar ur för fort och spännbackarna rostar bör man förvara borrskruvdragaren på torr plats och smörja chucken med en droppe olja då och då. Samtidigt minimerar man att smuts kommer in i borrskruvdragarens

Service ger mer
TOOLS i Mjölby öppnar dörrarna klockan sju på morgonen och inte sällan hänger kunderna på låset, berättar Mats Finnevidsson: – En del är här för att köpa elhandverktyg, andra har beställt varor som ska hämtas på morgonkvisten. Vi är en totalleverantör av både tjänster och service, och det bygger allt i vår butik på. Kunderna är medvetna om detta och i slutänden innebär det också att de kan minska sina kostnader.

• elhandverktyg