Tornstaden bygger och hyr ut till Volvo Personvagnar

Tornstaden bygger och hyr ut till Volvo Personvagnar

Tornstaden har fått förtroendet av Volvo Personvagnar AB att uppföra en ny bilserviceanläggning på ca 19 000 kvadratmeter för dotterbolaget Volvo Bil. Volvo Personvagnar har också tecknat kontrakt om att hyra fastigheten av Tornstaden.

Byggnationen av den nya Volvo Bil-anläggningen i Torslanda är påbörjad och när den är färdigställd kommer den att innehålla kontor, verkstad och bilförsäljning med en totalyta på
ca 10 500 m2. I uppdraget som Tornstaden tilldelats ingår även byggnation av ett parkeringshus om ca 8 500 m2 i direkt anslutning till bilserviceanläggningen.

- För Tornstaden är detta ett projekt som går helt i linje med vår affärsidé; att utveckla, bygga, äga och förvalta fastigheter, säger Jan Edlund, koncern VD för Tornstaden.

Volvo Bil hyr idag en äldre byggnad för bilförsäljning och kontor på samma fastighet som den nya anläggningen kommer att uppföras. Tornstaden förvärvade sommaren 2016 fastigheten för att möjliggöra byggnationen av den nya anläggningen.

Volvo Bil Torslanda flyttar in i den nya, toppmoderna anläggningen i två etapper. Kontor, verkstad och bilförsäljning beräknas vara inflyttningsklara i december 2017, därefter rivs den gamla byggnaden för att ge plats åt ett nytt parkeringshus. Byggnationen i sin helhet är färdigställd sommaren 2018.

För frågor kring projektet:

Jan Edlund, koncern VD Tornstaden, 031-350 15 09

Tornstaden är en snabbväxande bygg- och fastighetskoncern som erbjuder hela värdekedjan; från idé till färdiga projekt - allt under ett tak. Våra tre verksamhetsgrenar projektutveckling, byggnation och förvaltning omsätter ca 750 miljoner. Vi har kontor i Göteborg samt Stockholm och har ca 130 anställda. www.tornstaden.se