Antalet ansökningar till Torstas lanbruksprogram ökar med 60% i år

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 13:35 CET

Elev på Torstas lantbruksprogram bekantar sig med en kalv

Antalet ansökningar till Torstas Lantbruksprogram ökar med 60% jämfört med förra året och med hela 400% gentemot 2014. Torstas fokus på entreprenörsskap och framtidens lantbruk, tros vara orsaken till det ökade intresset.

När den första ansökningsrundan kommit in, visar det sig att antalet ansökningar till Lantbruksprogrammet på Torsta överträffar alla förväntningar. De senaste åren har Torsta satsat mer på entreprenörsdelen av lantbruket. Det är viktigt för att eleverna får en bra grund att stå på inför framtidens utmaningar. Lönsamheten är en av de viktigaste faktorerna för att få en levande landsbygd och det är något Torsta tänker fokusera ännu mer på i framtiden.

• Dagens lantbrukare är entreprenörer och ofta framgångsrika företagare och det är väldigt viktigt att det återspeglas i kursplanen. Vi är naturligtvis jätteglada att det ger resultat, säger Per-Erik Nemby, rektor på Torsta Naturbruksgymnasium

På schemat står nu inte bara det praktiska hantverket att vårda djur, köra maskiner och allt annat som hör ett lantbruk till. På Torsta Naturbruksgymnasium har alla utbildningsgrenar ett moment av entreprenörsskap, med allt vad det innebär.

- I Torsta AB:s uppdrag ingår att göra de gröna näringarna mer attraktiva och konkurrenskraftiga. Vi vet att en bra lönsamhet är nyckeln till att få fler att ägna sig åt lantbruket och det skapar i förlängningen jobb och framtidstro i glesbygden, säger Trine Amundsen, VD på Torsta AB

Kommentarer (0)