Norrland första Food Hackathon arrangeras på Torsta 4-6 maj

- Projektet CRG syftar till att skapa fler affärsmöjligheter för företag i matens värdekedja. Genom Food Hackathon vill vi skapa ett forum där människor med olika bakgrund i gröna näringarna kan jobba tillsammans och utveckla idéer för matens framtid, säger Trine Amundsen, VD på Torsta AB.

- Under en hel helg förenar människor som brinner för mat och hållbarhet och som vill skapa smarta lösningar för matens framtiden. Vi har många utmaningar i hela kedjan från jord till bord och vi behöver reagera NU för att kunna förbättra vår framtid, bifogar Fabienne Theiler som är ansvarig för Food Hackathon.

Deltagare kommer att jobba med tre utmaningar som Ica Kvantuum, LRF Ungdomen Jämtland och Eldrimner står bakom. Under söndagen ska de pitcha sin idé och utses en vinnare för varje utmaning. En av utmaningarna kommer att vara: Hur minskar vi matsvinnet där teamet som pitchar bästa lösningen får presentera idéen inför utvecklingsavdelningen på Ica Sverige.

- Det är jätteroligt att koppla ihop människor med olika kunskap om jordbruk, kommunikation, programmering eller annat inom matbranschen genom att erbjuda en kreativ miljö med spännande föreläsningar, yoga och mm. Det är så kreativa lösningar utvecklas, säger Linn Aldén, Ordförande för LRF Ungdomen Jämtland.

Food Hackathon är öppet för alla och anmälningar görs via webbsidan www.foodhack63.se.